Skip to the content

Úspěšná obchodní jednání: to je můj cíl!

Obchodníci dnes pracují v drtivé většině firem. Jak jinak by také firmy nalézaly nové zákazníky a zvyšovaly svoje příjmy? V menším počtu firem pak pracují ti obchodníci, kteří jsou úspěšní a dokáží získávat nové klienty, ale také se starají o ty starší. Pouze hrstka majitelů firem se pak může pyšnit tím, že právě u nich pracuje excelentní obchodník. Ten, který se umí připravit na obchodní jednání, s klientem bravurně komunikuje a po uzavřeném obchodním jednání provádí analýzu celého procesu! Neúspěch jej neodradí a úspěch nakopne k dalším cílům.

 

Obchodní komunikace dnes zahrnuje 3 základní formy: písemná (dnes již převážně mailem), telefonická a jednání face to face. Písemná komunikace má řadu nevýhod, kdy u druhé strany jen těžko můžeme odhadnout, jak bude reagovat na skladbu vět, když chybí intonace, tón hlasu a emoce, se kterými komunikujeme. U telefonické komunikace a domlouvání schůzky je to již lepší. Nejdůležitější momenty z přípravy a volání si můžete připomenout zde a nebo ve ve druhé části článku zde!

 

Nejdůležitějším krokem je příprava

Důkladná příprava před samotným jednáním má neuvěřitelnou váhu. Pokud se s klientem setkáváte poprvé, můžete již díky přípravě si o něm udělat obrázek. Zjistíte, jak vypadá, jaké má asi koníčky, co ho baví a dále jeho profesní dráhu. Jak dlouho je ve firmě, kde pracoval dříve a jaké další zkušenosti z oborů může mít.  Ano, sociální sítě jsou dnes velice silným nástrojem k získání dostatečného množství informací. Pokud se jedná o stálého klienta, projděte si zápisy z předchozích jednání a jejich průběh.

Příprava by měla být dostatečná, avšak přehnaná forma, kde se připravujete na každou možnou otázku a scénář, není potřebná. Jde spíše o plýtvání drahocenného času.

Aby byl klient v obraze a schůzka byla opravdu konstruktivní a věcná, pošlete mu podklady k produktu či službě 2 dny dopředu. Zákazník tak bude mít možnost se připravit.

 

Obchodní jednání

Když už jste se klientem dostali na obchodní jednání, neodraďte si jej během prvních několika minut. K uvolnění atmosféry si připravte svoje představení. Nejen, že na něj z rukávu budete sypat svoje pracovní úspěchy, ale nebojte se odhalit i vaše zájmy. Zákazník pak bude cítit, že je vhodné se také představit. A zde již poprvé můžete filtrovat jeho potřeby a motivy k nákupu! Pokud sami budete dostatečně otevření, můžete otázkami totéž žádat i po svém klientovi.

Hledejte společný zájem s klientem. Nikdy nevíte, co jej může přesvědčit o tom, že zrovna od vás má produkt nebo službu zakoupit.

Důležitým pravidlem každého jednání je nechat mluvit především zákazníka. Otázky pokládejte otevřené, abyste se nezamotali do kola uzavřených odpovědí ano x ne.

 

Konec obchodního jednání

I když končí předčasně bez uzavření obchodu, na konci je vhodné zákazníka překvapit. Pokud vaše příprava byla pečlivá, můžete vědět, co aktuálně řeší za problém, ať už z osobní či pracovní sféry. Doporučte mu obchodního partnera, předejte kontakt, zmiňte se o článku, který mu může pomoci… Pokud se obchodní jednání nepovedlo, tímto si můžete znovu otevřít již zavřené dveře.

 

Nezapomínejte, že i po obchodním jednání je důležité s klientem komunikovat. Provádění dalšího servisu vám zajistí dlouhodobý vztah s klientem a budování důvěry ve vašem vztahu!

Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.