Skip to the content

Jsou firemní hodnoty přežitek?

Moderní společnosti rády nastavují zákazníkům navenek přátelskou tvář. Předhánějí se v tom, kdo bude více „společensky odpovědný“, kdo víc „eco-friendly“ a kdo zaměstnancům nabídne víc benefitů. Mnohá firma hlásá, že pro získání zákazníkovy přízně snese klidně i modré z nebe. Jak je to ale doopravdy?

„Děláme život lepším.“

Na podobné slogany narážíme dnes a denně. Ozývají se z televize, reproduktorů v nákupním centru i z vtíravých reklam na internetu. Ale je to skutečně pravda? Záleží firmám na blahu jejich zákazníků a zaměstnanců? Nebo jde jen o prázdné fráze?

Téměř každý podnik má sepsané firemní hodnoty na webových stránkách. Ale řídí se jimi někdo?
Jistý nejmenovaný obchodní řetězec se otevřeně hlásí k tomu, že blaho zákazníka je pro něj to nejdůležitější. Realita ovšem vypadá tak, že obchodem se věčně táhnou nekonečné fronty na pokladnu a reptání zákazníků nikoho nevzrušuje.  Tento evidentní rozpor mezi deklarovaným a vnímaným pak vyvolává negativní reakci ze strany (nejen) zákazníků.

Když vás v jedné kavárně uvítá kyselý obličej a dlouhé čekání na nápojový lístek a v jiné usměvavá servírka, která se vám hned věnuje, je jasné, kterou si příště vyberete.

V obou případech může mít servírka jen špatný den, ale pouze v tom druhém si uvědomuje, že firma potřebuje spokojené zákazníky, aby si udržela své postavení na trhu. Proto je důležité dbát na to, aby zaměstnanci byli se zájmy firmy ztotožněni. Zásadním faktorem je rovněž fakt, zda se pracovník cítí ve firmě dobře – když nejsou spokojeni ani zaměstnanci, jak může být spokojen zákazník?

Kultura nepatří jen do divadla

Ve firmách se střetává řada odlišných názorů, přístupů a osobností – je to nevyhnutelné, každý zaměstnanec je originál. A jen to umožňuje, aby firma fungovala – těžko bychom si přáli, aby počítačový analytik měl manýry umělce – naopak od firemního grafika lze těžko očekávat, že dokáže mrknutím oka vyhodnotit ze statistiky situaci celé firmy. Společně však jejich schopnosti umožní podniku růst.

Zejména v případě, kdy se v práci cítí být respektován a vidí v ní smysl.  Každá firma však vytváří jiné pracovní podmínky. Jsou místa, kde se člověk bojí říct svůj názor ve strachu ze ztráty zaměstnání. Místa, kde každý váš krok monitoruje kamera a překročíte-li povolenou přestávku na toaletu byť jen o pár sekund, čeká vás mnohdy přednáška na téma: „Karle, ty se zase flákáš!“ Pracovníky na takových postech pak často drží jen prostá potřeba peněz a strach. Je takový podnik však místo, kam budete jako zákazník rád chodit?

Naopak jinde dostanete motivující plat, možnost dalších benefitů a žádný manažer vám nešlape na paty. Vyslechne váš názor, a pokud je práce odvedena kvalitně, je ochoten přehlédnout, že dorazíte o pět minut později nebo o minutu déle obědváte. I zdánlivé maličkosti mohou být pro pracovníka důvodem, proč svou práci má rád – nebo naopak z duše nenávidí.

Pro někoho je to možnost být v práci oblečen pohodlně, ne sešněrovaný kravatou nebo v případě žen úzkým kostýmkem. Pro jiného je to pružná pracovní doba.

Ať už si firma získá jejich přízeň jakkoliv, faktem zůstává, že spokojení zaměstnanci jsou klíčem k prosperitě podniku.

Naučte i Vy svou firmu prosperovat! Více o tom, jak vést úspěšnou firmu, se dozvíte ZDE.

Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.