Skip to the content

Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše: Co vlastně chtějí?

Nejrozšířenější tvrzení na světě je založeno na dvou základních silách – na mužích a ženách a jejich rozdílech. Muži a ženy se liší nejen anatomicky, ale občas se zdá, že i jejich vnitřní nastavení a způsoby komunikace pocházejí z jiných planet.

Je tomu opravdu tak a všechna partnerská i společenská nedorozumění vyplývají z komunikačních rozdílů a nedostatku porozumění?

Otázka proč si na první pohled ženy a muži příliš nerozumějí, trápí nejen psychology a partnerské poradny, ale stala se inspirací pro mnoho literárních děl, filmů i divadel. Nejpopulárnější písničky všech dob jsou zpovědí zamilovaných žen a zoufalých mužů, snažících se pochopit, co se děje v mysli toho druhého. Nejznámější vtipy o porozumění ženám a jejich neustálé touze po něčem, co muži nestihnout pochopit natož splnit. Zlatá rybka, která splní všechna přání světa raději, než návod na pochopení ženského plémě.

Slavný psychoanalytik Zikmund Freud sám přiznal, že po 30 letech výzkumu není schopen zodpovědět tu nejdůležitější otázku: „Co vlastně žena chce?“ A když to neví ani odborník jeho formátu, jak to mohou vědět ostatní muži? Námět, které pohání básníky i sloupkaře magazínů pro ženy a motivuje mladé i staré k hledání pravdy a nejlepších tipů na překlenutí zdánlivé propasti v komunikaci.

Potřebuji na tebe slovník cizích slov

Ale ví někdo, co vlastně chtějí muži? Ani muži ani ženy nejsou snadno čitelní. Jsme individuální lidské bytosti nikoli šablony založené na naší fyzické anatomii. Naše prožívání a motivy jsou mnohem složitější.

Stejný dojem mají ovšem také ženy z mužského chování. V legraci se snaží mužské motivy jednání zjednodušit na uspokojování jejich základních potřeb, v praxi to ovšem tak snadné není.

Moderní kulturní scéna a nejoblíbenější seriály, staví právě na komických situacích a manželských nedorozuměních způsobených jinými komunikačními prostředky žen a mužů. Záměrně téma zjednodušují a staví na klišé. Na roli muže jako macho lovce a živitele rodiny, kterého zajímá sport, jídlo a ženy a většinu času tráví v práci a v putyce. Naopak ženy ukazuje televize jako matky rodu, starající se o domácnost, děti, rozebírající své pocity s kamarádkami a volný čas tráví nákupy nebo rozjímáním nad partnerskými vztahy.

Jsme si jistí, že nedorozumění jsou skutečně daná jinými komunikačními prostředky užívanými muži a ženami?

Vychovává nás popkultura k podvědomému nedorozumění? Když na každém rohu vidíme, jak si naše dvě pohlaví nemohou rozumět, jsem determinováni zapadnout do zajetých kolejí a přistoupit na výpadky komunikačního spojení? Automaticky očekáváme, že informace, které registrujeme od našeho protějšku, mají nějaký skrytý význam, než jaký přijímáme a na základě tohoto vědomí, se snažíme domýšlet věci, které vlastně v konverzaci vůbec nezazněly. Připisujeme jednotlivým gestům a nonverbálním projevům větší váhu, než mají. Snažíme se z jednoduchého rozhovoru mezi mužem a ženou vytvořit psychologickou analýzu a výzkum o pěti set stranách.

Americký psycholog John Gray na základě svých výzkumů tvrdí, že: „Nejenže muži a ženy komunikují jinak, ale také myslí, cítí, vnímají, reagují, odpovídají, milují, potřebují a oceňují jinak. Téměř se zdá, že jsou z různých planet, hovoří jinými jazyky."  Je možné partnerské vztahy pochopit na základě psychologických průzkumů nebo se realita liší? Věřit studiím či sami sobě?

Tak co myslíte, jsou ženy a muži naprogramováni v jiném kódovacím jazyce? Dáte na závěry psychologů a scénáře televizních pořadů? Nebo se postavíte proti proudu a vytvoříte si vztah založený na vzájemném porozumění a prokážete, že nás mínění davu nepřipraví o štěstí?

Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.