Skip to the content

Mýtus č. 7 Mezi čtyřicítkou a šedesátkou zažívá většina lidí krizi středního věku

Jakmile se člověk dostane do fáze života, kdy už má téměř všechny své cíle splněné a může se ohlédnout za svou prací, kochat se svým domem a rodinou, může mít najednou pocit, že už jej nic nečeká a jeho život se bude odvíjet v nudné rutině. Tato myšlenka může působit jako spouštěč iracionálního chování a snahy dohnat vše, co jsme za svůj život nestihli. Této fázi se říká tzv. krize středního věku a v očích společnosti je spojena častěji s mužským chováním než s ženským.

Období v rozmezí mezi 40 a 60 lety věku jsou mnohdy obdobím pochybností o sobě samém, smutku po nenaplněných snech, uvědomění vlastní smrtelnosti a duševního zmatku. Společnost toto období nazývá krizí středního věku. Nejčastěji je ve filmech zobrazována jako období, kdy si muž pořídí sportovní auto, mladou milenku, podstoupí chirurgické a kosmetické zákroky, aby obelhal sebe i své okolí a zahnal hrozbu stáří. Lidé se v tomto období pouští do riskantních a nerozumných dobrodružství. Začínají s novými koníčky, cestují, sportují. Utrácejí peníze, které spořili na důchod nebo pro děti. Hledají něco. Chybí jim pocit naplnění a spokojenosti. Mají obavu, že jim život protekl mezi prsty a jejich dny se chýlí ke konci. Bojí se, že už je nic nečeká a že s nimi již ostatní nepočítají. A tak se snaží vrátit do let, kdy ještě měli na vybranou a dost sil, pustit se do čehokoliv.

V psychologii se pojem krize středního věku používá k popisu pocitu stavu pacienta, kdy se za každou cenu snaží zůstat mladý a vzepřít se času. Tento fenomén se stal zástupným symbolem všech iracionálních projevů lidí po dovršení 40 let. Snaha bojovat se smrtelností a strach z pomíjivosti lidského života. Pocit úzkosti definovaný krizí středního věku se nevyhýbá ani ženám.

Fakta vs. Fikce

Pravdou je, že lidé se v období od 40 do 60 let potýkají s myšlenkami na smrtelnost a smysl života. Rekapitulují a shrnutí své úspěchy a plány. Přehodnocování svého života ovšem nepatří jen do období středního věku, odehrává se v každé dekádě, při každém přechodu do jiné role a etapy života. Podoba krize středního věku je díky médiím a televizi silně přehnaná. Jen velmi výjimečně dochází k natolik iracionálnímu chování a revolučním změnám v životě. Pokud k takovým změnám dojde, pak většinou mnohem dříve než ve 40 letech. Díky mediální kampani je veřejnost přesvědčena, že jakákoli velká změna spadá pod pojem krize středního věku. Není divu, tento termín totiž zahrnuje v podstatě jakoukoli změnu - od koupě auto, rozvod, po vyhledání nových koníčků, změně životosprávy, pracovní pozice, dovolené i zahájení sportovních aktivit. Vše, co by nějakým způsobem narušilo rutinu může být shrnuto jako záminka krize.

Podle průzkumů pořádaných psychology a sociology na vzorku několika tisíc můžu i žen středního věku je naopak toto období vnímáno jako spokojené, kdy konečně dosáhli kontroly nad vlastním životem a věcmi kolem. Mohou si dovolit udělat si radost, protože mají finanční jistoty. Jejich děti jsou dospělé a samostatné. Mají stabilní bydlení podle svého vkusu. Naučili se žít v harmonii se svým partnerem. Mají stabilní pracovní pozici a úspory na účtě. Mohou plánovat nové zážitky a trávit volný čas konečně sami pro sebe. Nemusí se poprvé v životě ohlížet na rozpočet, rodinu a pracovní povinnosti. Většina těchto starostí a povinností již totiž odplynula. A tak si užívají zaslouženou dobu nejlepšího věku.

A tedy, pokud toužíte po rychlém autě, exotické dovolené nebo času sama na sebe, pak je máte důvod vítat své 40. narozeniny se vzrušeným očekáváním. Čeká vás doba splněných přání a nových zkušeností.


Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.