Skip to the content

Barvy: klíč k úspěchu firmy?

Že barvy ovlivňují naši náladu a emoce je široce známá věc. Psychologii barev aktivně využívají architekti, malíři, ale také marketingoví pracovníci. S mnoha barvami totiž máme spojené různé asociace, kterých lze účinně využít k prodeji produktu.

Už prostá barva loga společnosti má předat zákazníkům vzkaz o zaměření či hodnotách firmy. Podniky, které se chtějí profilovat jako stabilní a důvěryhodné, například využívají modrou barvu, která údajně také podporuje produktivitu práce. Setkáme se s ní mj. u značek jako Ford, O2 nebo IBM. Naopak značky, které chtějí působit dynamicky a přátelsky, volí teplejší barvy, kupříkladu oranžovou, jako Amazon nebo telefonní operátor Orange. Další z teplých barev, žlutá, se díky své výraznosti využívá ke stržení pozornosti nakupujících, ve spojení se značkou pak značí mladost či optimismus. Najdeme ji například v logu McDonald’s nebo National Geographic.

Fialová, barva spojená s královským majestátem, pak evokuje jistou vznešenost a moudrost značky. Spojována bývá také s kreativitou, proto se s ní můžeme setkat u televizních kanálů jako Spektrum či Hallmark. Společně s růžovou jde také o „ženskou“ barvu, bývá tedy často využívána v kosmetickém průmyslu.

Potěcha nejen pro oko

I když se to může zdát poněkud bláznivé, výzkumy prokazují, že barvy ovlivňují nejen naše vizuální vnímání, ale asociujeme s nimi i pocity z jiných smyslových oblastí, například vnímání chuti.

Všimli jste si například, že pikantní pokrmy nebo pálivé omáčky jsou téměř výlučně prodávány v červených či oranžových baleních? Podobně bývá červená asociována s intenzivní, plnou chutí, například v případě kávy. Růžovou si zase spojujeme s jemností či sladkou chutí, velmi často se proto objevuje v souvislosti s různými cukrovinkami. Zároveň může evokovat také dojem „hebkosti“, proto má své uplatnění například v marketingu dámského prádla nebo kojeneckých potřeb.

Studené barvy jako modrá a zelená si pro změnu asociujeme se svěžestí či chladem (i proto se s nimi setkáme například u mentolových bonbónů nebo sprchových gelů).

Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.