Skip to the content

Inovace vs. Konzervatismus: Pohřebiště velkých podniků

Civilizace a pokrok jsou založeny na lidské podnikavosti, na zvědavosti a odvaze riskovat. Objevovat nová místa, země, živočišné druhy a hledat odpovědi. Zkoumat fyzikální jevy a zákony přírody. Odhalovat tajemství vesmíru i naší vlastní historie. Poučit se a udělat krok do budoucna do neznáma.

Právě vývoj a inovace jsou základem úspěšných a revolučních projektů, objevů a podniků. Giganty jako Microsoft, Apple a Facebook jsou založeny na nápadech a snaze uskutečnit si sen. Energie věnovaná k rozvoji nápadu, který předtím zněl nereálně. Něco nového a neuvěřitelného. Stejně tak probíhala v minulosti průmyslová revoluce zaměřená na těžký průmysl a technologie. V období renesance objevné plavby. V antice vládly výzkumu sociální a humanitní vědy. Ve starověku architektura. V pravěku a raném starověku největším posunem ve vývoji lidstva byly inovace v hospodářství a zemědělské obnově.

Inovace bez legrace

Lidská civilizace se vyvíjí a mění. Posouvá své hranice. Bez inovace a výzkumů to nejde. Málokterá firma vznikla a vytrvala na trhu bez ochoty se přizpůsobit, změnit a riskovat. V dnešním světě rozvinuté ekonomiky a rychlé komunikace, kde mnohonásobně převyšuje nabídka poptávku je nutné, aby podniky a firmy stále posouvaly své hranice a přicházely s něčím novým, dříve než ostatní. Tedy alespoň za předpokladu, chtějí-li se udržet na vrcholu. Každá větší firma by měla mít ve vedoucím týmu osobu ochotnou tento risk podstoupit, pustit se do něčeho neznámého a posouvat hranice. Je nutné mít v rámci firmy někoho, kdo bude dohlížet na inovativnost a rozvoj produktů i celé společnosti. Vizionáře s dostatkem odvahy a schopností přesvědčit ostatní o nutnosti investovat a inovovat.

Inovuj nebo zahyneš

Kupředu a zpět ani krok. Příklady podniků, které nezvládly inovaci a přistoupily ke svému dalšímu vývoji příliš konzervativně, až se jim jejich zarputilá neochota změnit se stala osudnou, jsou například dvě svého času obrovské a neporazitelné značky na trhu. Takové jsou příběhy firem Kodak a Nokia.

Kodak – „Stiskněte spoušť, my uděláme zbytek“

Firma Kodak vznikla v 19. století v 80. letech uvedením revolučního fotoaparátu do prodeje. Fotoaparát přinesl možnost zachycení cenných okamžiků široké veřejnosti díky své menší velikost, snadné praktické ovladatelnosti a cenové nenáročnosti. Kodak ovládl prodej fotoaparátů díky vysoké kvalitě na překvapivě nízkou cenu, čímž naprosto překonal svoji konkurenci. Sto let byl Kodak na trhu jedničkou a představoval stále nové a lepší fotoaparáty. Ovládl svět fotografie a nabídl kvalitní záběry. V roce 1975 se představil světu digitální fotoaparát z dílny firmy Kodak, tehdy ještě velkých rozměrů. Kodak byl první, kdo s touto myšlenkou přišel, ovšem neměl dostatek odvahy riskovat, a protože digitální fotoaparát byl novinka a nebylo jisté, že by se uchytil u zákazníků. Kodak se rozhodl tuto výrobu nepodpořit a digitální fotoaparát tak dal neuvěřitelný náskok jeho konkurenci, což vedlo téměř k bankrotu společnosti. Kodak se dnes drží nad vodou díky prodeji tiskáren a tiskových materiálů a díky oblibě jeho barevného filmu, na který natáčejí přední světoví režiséři. Svoji slávu a prvenství ve světě fotografií však s velkou pravděpodobnost již nikdy zpátky nezíská.

Nokia – „Connecting People“

19. století bylo obdobím hojnosti pro vznik velkých firem. Ve Finsku se objevila nová značka NOKIA, která díky své schopnosti přizpůsobit se doslova jako chameleon dospěla ve 20. století na první příčku v oboru technologií telekomunikace. Z papírny se stala elektrárnou, posléze výrobcem gumárenského průmyslu a do povědomí světové veřejnosti se firma dostala jako výrobce prvních mobilních telefonů NOKIA v roce 1987. Tehdy tento přenosný telefon vypadal spíše jako cihla s anténou. Postupem času se ovšem vypracovala značka především na typech 5110 a 3310, které se stali nejoblíbenějšími a legendárně nerozbitnými mobily. Koncem 90. let byla Nokia světovou jedničkou. Svůj status si udržela do roku 2007, kdy zaváhala a neinvestovala to vývoje operačního systému, zatímco se NOKIA spoléhala na Windows systém, její konkurence Apple přišel s iPhony a operačním systémem Android. Samsung začal vyvíjet a zaplavovat trh Smartphony a Nokia se propadá na spodní příčky ve svém oboru. Móda chytrých telefonů a její zaváhání se stala Nokii osudnou. V současnosti svou zašlou slávu dohání obnovou výroby oblíbeného starého modelu 3310, který je pro velkou část konzervativních a nenáročných, především starších spotřebitelů nenahraditelný a jistě má stále své místo na trhu.

Jsou to jen dva největší příběhy známých značek, které svůj osud zpečetily nerozvážným rozhodnutím nepokračovat dál ve vývoji. Báli se novinek a zaváhali. Neposunovali své hranice a možnosti dál. A jak praví zákony evoluce byly překonání dokonalejšími na vývojovém žebříčku. Poučením je, že ani přední značka na trhu, ani obrovskou firma, která vede ve svém oboru, není nezranitelná a nemá své místo v dnešním světě technologií a vývoje jisté. A proto jediná cesta kupředu vede skrze výzkum, vývoj nových možností a technik a investice do inovací. Odvahu udělat krok do neznáma.

 

 

Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.