Skip to the content

Problémový kolega - 3 nejčastější typy

V každé práci můžeme narazit na nejrůznější typy lidí. S některými si ihned „sedneme“, s dalšími to může být mnohem problematičtější. A že s některými vyjít je téměř nemožné? I to se vám může přihodit. Problémové vztahy na pracovišti jsou také jedním z nejčastějších důvodů podání výpovědi. Nejde však pokaždé takovou situaci řešit tak radikálně. Pak bychom mohli pořád jen hledat nová zaměstnání… Jak tedy vyjít s problémovými kolegy?

 

Typ č. 1 – Nemáme se rádi

I když jste mu nikdy neudělali nic zlého, z jeho strany cítíte jakousi nepřátelskost. Zkrátka mu nemusíte být sympatičtí a od toho se odehrává spousta dalších věcí. Možná mu připomínáte bývalého šéfa nebo neoblíbenou osobu z mládí. Ať už je za tím cokoli, vyjít s takovým kolegou je obtížné.

Vaše celá konverzace zůstává pouze u pozdravu a nadále se ignorujete. Když spolu máte být chvíli sami (ať už v kuchyňce u přípravy kávy či ve výtahu), nastává nejtrapnější chvíle dne.

Sympatie se vám zřejmě nepodaří vzbudit, proto ani falešné kamarádství není východiskem. Pokud spolu nemusíte úzce spolupracovat, pak jsou chladné vztahy to „nejlepší“ řešení. Pokud už z nějakého důvodu musíte nebo chcete s ním vycházet, pak se přímo zeptejte, kde je problém či co mu vadí. Přímá konfrontace jej uvede do nepříjemné situace a může se vyčistit atmosféra na pracovišti.

 

Typ č. 2 – Pasivní agresor

Do této skupiny můžeme zařadit ty kolegy, kteří škodí skrytě. Požádali jste je o spolupráci, vyřízení vzkazu či splnění úkolu za vás? A opakovaně se stalo, že to nedodrželi byť to slíbili?

Tito lidé se rádi staví do pozice těch, kteří něco neumí, nezvládají a logicky očekávají pomoc ostatních. Nejlépe, kdyby to někdo udělal za ně. Dokonale zvládnou vyvolat pocit viny („Bude mi to sice trvat mnohem déle než tobě, ale běž domů… Já to zvládnu.“)

Přímá konfrontace jako v prvním případě nezabírá. Umí totiž i přesvědčivě lhát a to přímo do očí. V tomto případě je nejlepší chránit především sebe a „nenaletět“ na jejich nástrahy. Pokud už od nich potřebujete spolupráci, pak např. mail zašlete do kopie i ostatním. Tito lidé obecně lépe fungují ve skupince.

Nejdůležitější je se nechytit do pasti a nesnažit se za takového kolegu neustále něco dodělávat či opravovat.

 

Typ č. 3 – Hraje si na šéfa

Máte nebo měli jste kolegu, který se za každou cenu chtěl dostat na manažerskou pozici, ale prozatím jej nikdo nepovýšil? A proč asi? Nemá dostatečné kompetence, vlastnosti..?

I když je stále na úrovni ostatních kolegů, hraje si na šéfa a neustále se snaží ostatní řídit a dávat jim úkoly, byť k tomu nemá pravomoc. Zároveň přizve do vašeho projektu další lidi bez vašeho vědomí. A udělá i další chyby.

Tady již nezbývá nic jiného než přímá konfrontace. A možná ji budete muset několikrát zopakovat. Nedají si totiž pokoj a nadále se snaží dosáhnout svého. Pokud ovšem se vám nepodaří vyjasnit si pravomoci s tímto kolegou, pak budete muset možná přistoupit i na rozhovor s opravdovým nadřízeným. Nejde o žalování a šéf si může uvědomit, že má v týmu určitý problém.

 

A že v práci můžeme narazit na nejednoho problémového kolegu, se můžete dočíst také v tomto článku.

Zážitková výuka musí přinést uvědomění

Studium probíhá tak, aby každý posluchač měl pod kontrolou, že to, co se naučí, mu bude opravdu prospěšné v profesním i osobním životě

Seznamte se s University of Applied Management

Potřebujete zefektivnit Vaši společnost?

Institute of Applied Psychology je profesionální psychologická společnost, která se specializuje na výzkum, vývoj a prodej psychodiagnostických metod pro oblast psychologie práce, organizace a řízení.

Chcete se dozvědět, jak získat lepší práci?

Ne, tohle nebude jen o teoretických informacích. Z tohoto workshopu odejdete s tím, že opravdu budete vědět, co udělat proto, abyste byli v práci s úsměvem na tváři a nezařadili jste se mezi lidi, kteří chodí z práce se zamračeným pohledem.