Všichni víme, že zdraví a lékařská pomoc jsou jedny z nejdůležitějších kamenů moderní společnosti. Díky dostupné vyspělé péči a rozmanitosti léčebných produktů jsme posunuli hranice lidského dožití i našich možností. Léky nás každodenně provází a zlepšují kvalitu života, osvobozují od bolesti, symptomů i projevů nemocí. Dostupnost nejčastěji volně prodejných a užívaných léků se stále zlepšuje. Dnes si léky na bolest hlavy nebo na chřipku koupíte i v noci na benzínce, v supermarketu nebo v drogerii.

Lékárny jako výhradní prodejci léčiv už nevládnou monopolem

Prodávat léky ovšem není jen tak. I běžné léky je třeba užívat s rozmyslem a prodeje je povinen vědět jak fungují, co obsahují a kdy je vhodné je užít i pro koho. Z důvodu bezpečnosti se proto změnila i legislativa v odpověď této rozšířené nabídce prodeje. Na základě zákona zákona o léčivech č. 378/2007 Sb., ve znění pozdějších předpisů , a vyhlášky č. 106/2008 Sb., o správné praxi prodejců vyhrazených léčivých přípravků a o odborném kurzu prodejců vyhrazených léčivých přípravků vznikla těmto prodejcům povinnost doplnit si vzdělání o potřebné informace.

Doplnit si vzdělání je ovšem časově i finančně náročné. Rozhodnout se ve své provozovně nabízet k prodeji vyhrazená léčiva, znamená také zajistit podmínky prodeje v souladu s platnou legislativou. Jedním z parametrů je také nutnost obsluhy provozovny rozumět tomu, jaké léky nabízí. Jedná se například o znalosti a schopnost informovat pacienta o účincích, výrově, přípravě a uchovávání léčiv. O jejich dávkování a aplikaci. Znalost nežádoucích léčiv a jejich jakosti i základy neodkladné péče a první pomoci. Svým zapojením do prodeje léčiv, i když jen těch vyhrazených zákonem, se prodejci stávají svým způsobem zastáncem role zdravotnického personálu a je nutné, aby se podle těchto očekávání dokázali také zachovat v nenadálé situaci. Aby uměli s výběrem a koupí léčiva poradit, dokázali posoudit, zda je to pro pacienta v daném okamžiku vhodné a nemůže to jeho stavu ještě přitížit.

Pro úspěch prodeje i léčby je důležité mít kompetentní personál, znalý problematiky. jenž zaručí také spokojené zákazník bez bolestí a s dobrou náladou. Více o možnostech vzdělávání personálu při prodeji vyhrazených léčiv naleznete zde.

KOMENTOVAT

Prosím vložte poznámku
Prosím, zadejte své jméno a příjmení