10 způsobů, jak se chránit proti koronaviru

64

Koronavirus se za poslední dobu stal snad nejvíce skloňovaným slovem. A to oprávněně. Mnoho lidí z něj má obavy, které jsou na místě, protože tento virus způsobující nemoc COVID-19 se šíří velmi rychle a může v krajních případech i zabíjet. V tomto článku vám ukážeme způsoby, jak nákaze předcházet.

Koronavirus, jak už jeho název napovídá, patří mezi viry, což značí, že se přenáší kapénkami ve vzduchu. Můžete jej chytit, pokud blízko vás někdo kýchne či zakašle, také však při rozhovoru nebo fyzickém kontaktu. Projevy nemoci se mohou vyskytnout až po dvou týdnech, a právě v počátcích nemoci jste nejvíce nakažliví, ačkoli o tom první dny nemusíte vědět. Pokud chcete chránit sebe i své okolí, doporučujeme dodržování následujících pravidel.

1. Omezte kontakt

Karanténa nebyla uvalena bezdůvodně. Zaměstnání, školy, hromadná doprava a jiná veřejná prostranství jsou „ideální“ místa, kde virus chytnout, jelikož se tam shlukuje velké množství lidí a každý je v jiné zdravotní kondici. Pokud se chcete koronaviru vyhnout, měli byste co nejvíce omezit vycházení ven a kontakt s ostatními. Budete tak ohleduplní nejen k sobě, ale i ke svému okolí.

Jsou místa, kde se však kontaktu nevyhnete, jako obchody či pošty. Pokud dáváte přednost osobní návštěvě těchto míst a nechcete k dovozu nákupu či zásilky využít kurýra, myslete na to, abyste dodržovali odstup od ostatních alespoň dva metry. Ten se hodí především při čekání ve frontě nebo pokud potkáte někoho s viditelnými příznaky, jakými jsou kašel či dušnost.

2. Noste ústenku

Když se přece jen vydáte ven, zakryjte si ústa a nos.  Roušky před virem sice stoprocentně neochrání, dokáží však snížit riziko nákazy, protože nepropouští kapénky, a to jak do vašich úst a nosu, tak také z nich. V současné době na většině míst platí zákaz vycházení bez ústenky, snažte se proto toto pravidlo dodržovat.

Můžete si opatřit jednorázové roušky, ušít vlastní látkové, nebo pořídit speciální respirátory. Právě třetí zmiňované jsou proti koronaviru nejúčinnější a platí, že čím vyšší číslo nese respirátor za svým názvem FFP, tím lépe vás ochrání.

3. Nesahat!

Vyvarujte se sahání si na obličej, zvláště pokud nemáte čisté a vydezinfikované ruce. Viry dosedají nejčastěji na oční, nosní a ústní sliznici, dbejte proto na hygienu. Nezapomeňte, že nečistoty se usazují i na klíčích, penězích či vašem telefonu, obzvlášť ten se snažte také čistit co nejčastěji.

Pokud chcete mít jistotu, že s vámi koronavirus nepůjde domů, můžete na veřejnosti užívat jednorázové rukavice a při příchodu domů je vyhodit. Druhou variantou jsou rukavice látkové, ty však ihned po použití spolu s rouškou vyvařte či vyperte.

4. Myjte si ruce

Umývání rukou patří k základním hygienickým návykům. V této době byste mu však měli věnovat zvýšenou pozornost a ruce si mýt velmi důkladně, často a dostatečně dlouho. Voda by měla být teplá, k ní přidejte mýdlo a nebojte se dlaně pořádně vydrhnout. Nevynechejte ani prsty a záhyby. Pro zvýšení ochrany se doporučuje používat také antibakteriální gely.

5. Opatření v domácnosti

V rámci předcházení nákazy koronavirem nesdílejte s ostatními věci v domácnosti, jako například nádobí a kuchyňské náčiní, ručníky či ložní prádlo. Vše umývejte častěji a při vysokých teplotách. Z preventivních důvodů se doporučuje věnovat více také úklidu koupelny a kuchyně, k čemuž postačí běžné čisticí prostředky, není nutná dezinfekce.

6. Dbejte na čistotu potravin

K nákupu pečiva používejte jednorázové igelitové rukavice, vyhněte se sahání na pečivo rukou. To stejné doporučujeme při výběru ovoce či zeleniny, doma potom vše důkladně omyjte. Při vaření se ujistěte, že maso i vejce byly dobře tepelně zpracované, vyvarujte se konzumaci syrových živočišných produktů a pokud možno také kontaktu s nimi. Pokud je to nevyhnutelné, dbejte na dostatečnou hygienu.

7. Dopřejte si čistý vzduch

Zákaz vycházení se nevztahuje na přírodu a parky, s ústenkou se můžete jít nadýchat čerstvého vzduchu ven. Doma nezapomeňte pravidelně větrat, obzvlášť sdílíte-li domácnost s více lidmi. Pokud chcete mít jistotu, že vzduch je doma co nejčistší, je na místě možnost pořízení čističky vzduchu.

8. Dostatek vitamínů

Chcete-li podpořit vaši imunitu, která vám pomůže v boji s koronavirem, ujistěte se, že svému tělu dopřáváte dostatek vitaminů, minerálů a živin. Mezi ty základní patří vitamin C, nejlépe funguje při současném doplňování selenu a zinku. Dalším pomocníkem jsou vitaminy A či D.

Na trhu je k dostání nepřeberné množství doplňků stravy většinou i se zastoupením více prvků, ujistěte se však, že je jejich množství dostatečné. Kromě jednotlivých vitaminů pomáhá při podpoře imunity také hlíva ústřičná či echinacea.

9. Správná životospráva

Doplňky stravy vás však nespasí, pokud nemáte vyváženou stravu, často se vystavujete stresu a málo spíte. Více než jindy se teď můžete zaměřit na zdravé stravování s dostatkem ovoce a zeleniny a dopřávat si kvalitní a dlouhý spánek. Nezapomínejte ani na pohyb, fyzická aktivita také pomáhá budovat imunitu. V neposlední řadě se soustřeďte i na psychickou pohodu, protože i ta hraje významnou roli ve vašem zdraví.

10. Nepodceňte příznaky

Pokud se u vás i přes všechna zdravotní a hygienická opatření vyskytne, byť jen jeden příznak onemocnění COVID-19, ke kterým patří zvýšená teplota až horečka, kašel, dušnost, v některých případech také celková slabost a bolest těla, telefonicky kontaktuje vašeho lékaře či krajskou hygienickou stanici a domluvte se s nimi na dalším postupu. Lékařský dohled je v tomto případě nutný, může totiž zachránit život.

Ještě intenzivněji potom dodržujte hygienu, kašlejte do rukávu či jednorázového kapesníku a snažte se striktně omezit jakýkoli kontakt s lidmi, čímž ochráníte nejen sebe, ale i druhé, a můžete tak zabránit šíření koronaviru.

Předchozí článekPsychologické dopady koronaviru
Další článekJiří Tobola – Komunikace na prvním místě
Karolína Šerá
Jsem studentkou oborů žurnalistika a environmentální studia, které kombinují můj zájem o dění ve světě s možností předávat informace dál. Právě proto mě baví psát články, mimo jiné se totiž věnuji osobnímu rozvoji. Každý den nás posouvá dál, nabízí nám nové možnosti a je jen na nás, jakou cestu zvolíme. Zastávám názor, že smyslem života je najít vnitřní pohodu; pokud jsme spokojeni, všude kolem vyzařujeme pozitivní energii.