Berete si práci domů? Na co si dávat pozor

7

Technologie jsou skvělé. Můžeme se díky nim propojit s lidmi, kteří jsou od nás tisíce kilometrů daleko, usnadňují nám plánování, kontrolují náš příjem kalorií i to, jestli jsme vypili dostatek tekutin… Díky technologiím je náš svět často mnohem snazší. Nicméně i tahle mince má dvě strany. Proč? Kontrolujeme pracovní emaily ještě před osmou ráno, pracujeme často u večeře a i naše myšlenky před spaním často zaletí k plánovaných schůzkám na následující týden. 

Jednoduše řečeno je pro nás stále těžší a těžší odpojit se od práce a být tady pro sebe a své blízké. 

“Bára seděla u počítače a vyplňovala údaje do tabulek. Dřív se stávalo, že si občas vzala práci domů, nicméně za poslední tři měsíce se to stalo téměř pravidlem. Za tu dobu se toho u ní doma změnila velká spousta věcí… Ona sama ale bohužel zatím nic nezaznamenala. Možná jen to, že byla více unavená. Nicméně její manžel z toho byl nešťastný. Už si ani nepamatoval, kdy naposledy se spolu zasmáli. Začali se hádat kvůli maličkostem a jejich vztah ochladl. …”

Najít ten správný balanc mezi pracovním a osobním životem bývá často velká výzva. Zapomínáme na to, že i naše tělo a mysl potřebuje odpočinek na to, aby vše fungovalo tak, jak má. 

Na co si dát pozor

  • Přenášíte stres z práce na své nejbližší

Myslím, že každý z nás někdy zažil ten pocit, kdy bychom dali cokoli za to, aby den měl více než 24 hodin. V práci se nám občas ne všechno daří tak, jak jsme si plánovali a na nás se pak navaluje stres z nedodělaných úkolů. Kolegové kolem taky moc nepřidají na náladě a na konci pracovního dne pak máme pocit, jako by nám měla prasknout hlava. Jenže máme ještě jeden úkol, který bychom chtěli mít do zítřka hotový. A tak si řekneme, že to doděláme v klidu a pohodě svého domova. 

Co si ale v podobné chvíli neuvědomujeme je fakt, že právě tímhle rozhodnutím to klidné místo narušíme. Naše emoce se totiž šíří ve vlnách a naši nejbližší to proto schytají hned ve dveřích. Nevědomky pak reagujeme příliš příkře, jsme netrpěliví, případně nemluvíme, nereagujeme… Jsme v myšlenkách prostě všude jinde, jen ne doma. 

  • Zahráváte si se svým spánkem

Na tom, když si práci vezmete občas domů není nic špatného. Důraz je však opravdu na tom slově “občas” – všechno je to o rovnováze. Nedávno proběhla studie, z níž vyšlo najevo, že brát si svou práci (nebo pracovní stres) s sebou domů, ovlivňuje kvalitu i množství spánku, což může vést až k insomnii. 

Nedostatek spánku ovlivňuje naše zdraví

Co si často neuvědomujeme je fakt, že právě poruchy spánku mohou mít devastující účinek na naše zdraví. Vědci zjistili, že nedostatek spánku může v konečném důsledku přispět k mnoha nemocem – od problémů se srdcem až po rakovinu. Proto je tak důležité dbát krom dobré spánkové hygieny (tzn. mimo jiné i omezit vliv modrého světla minimálně dvě hodiny před ulehnutím do postele) i na výběru prostředí, ve kterém pracujete. Záleží totiž hlavně i na respektu, který mají vaši kolegové k osobnímu životu druhých.

  • Pomalými krůčky k vyhoření

Syndrom vyhoření přichází nepozorovaně, je totiž obtížné rozpoznat, kdy přesně jsme toho na sebe naložili příliš. Lékaři ho definují jako naprostou ztrátu profesionálního zájmu, osobního zaujetí nebo nadšení. V podstatě se jedná o důsledek dlouhodobého pracovního stresu, který vede k naprostému vyčerpání a ztrátě motivace i vůle k práci. Může se projevovat různě, ale mezi nejčastější symptomy patří:

  • demotivace a odpojení od práce,
  • vyčerpané zásoby energie,
  • nedostatek projeveného zájmu v osobních vztazích,
  • nižší produktivita,
  • nižší odolnost vůči nemocem,
  • fyzické, mentální a emoční vyčerpání

Syndrom vyhoření může dostihnout naprosto kohokoli. Nicméně se nejčastěji dostavuje u lidí ve věku mezi 25. a 45. rokem života.

Pozor na syndrom vyhoření

Proto je dobré, pokud si už dopředu určíte konkrétní časový úsek, během kterého se budete věnovat práci. Ať už tedy pracujete z kanceláře nebo z domova, je důležité vědět, kdy už je načase věnovat se pro změnu sobě a svým blízkým. Jinak se může stát, že se ocitnete v situaci, kdy budete odpovídat na pracovní emaily ještě v posteli před spaním nebo i během dovolené.

Každý člověk je jedinečný a právě proto vím, že každý z nás potřebuje i trochu jiný přístup. Zvlášť pokud se jedná o situace, kdy se odhodláváme udělat změnu, abychom se mohli pohnout z místa. Někomu pomáhají knihy, motivační články, podcasty… Jiný člověk zase dá přednost osobnímu setkání s terapeutem a další zase upřednostňuje strukturované kurzy a semináře.

Ať tak či tak, věřím, že si každý z vás najde to své. A pro případ, že zrovna vy patříte mezi ty, kterým nejvíce pomáhají dopředu připravené kurzy, tak mám tip na webinář, který by se vám mohl líbit. Především proto, že se v něm podrobněji rozebírá, jak snáze zvládat náročné situace, jak si udržet motivaci a také jak tvořit a udržovat kvalitní vztahy.

Držím pěsti.