Jak být (správně) online?

152

Tahle otázka vám může připadat vtipná. Každý je dnes přece online a i pětileté dítě ví, jak na to. Kdo nemá profil na Facebooku, jako by nežil. Zarputilí odpůrci FB mají minimálně profil na nějaké jiné sociální síti.

Jenže není online jako online. V době, kdy jsou sociální sítě hlavním komunikačním kanálem pro práci, školu, rodinu i společenské mínění, stává se pojem “být online” určitým druhem umění. Vše se totiž musí umět dělat správně. Existuje způsob jak správně cvičit, vařit i nakupovat. Proč tedy nemít správný postup existence na sociálních sítích.

Bez WIFI nežiješ

Především pokud jste veřejně aktivní osobou, spolkem, neziskovkou nebo komerční firmou. Průzkumy prokázaly, že FB reklama a příspěvek má v dnešní době mnohem větší reálný dopad a počet shlédnutí, než běžná televize. Chcete-li tedy svou firmu opravdu zpropagovat, netočte reklamu pro televizi, ale pro sociální sítě. Pod termínem sociální sítě si můžete představit nejen oblíbený a nedostižný Facebook, ale také Instagram, Twitter, Tumblr, Google+, LinkedIn, MySpace, … sociálních sítí jsou desítky. Mezi sociální sítě patří také Youtube. Video je také způsob komunikace, youtubeři a bloggeři jsou moderními celebritami a mění svět.

Kudy kam..

Všechny tyto komunikační online kanály, kde můžete bezplatně založit účet a nonstop sdílet a komunikovat. Jediným omezením je připojení k internetu. Pro videokanály se občas používá v marketingu již zažitý termín sociální média.

Kromě Číny a Ruska je celosvětově na prvním místě nejpoužívanějších sociálních sítí bezkonkurenčně Facebook, v závěsu za ním je pak LinkedIn, profesní síť.

Jak tedy být správně online?

Založit si profil, zvládne i malé dítě. Ačkoli by nemělo, protože dle zákona a nastavení FB by neměl mít na FB profil nikdo mladší 13 let. Alespoň to stojí v podmínkách souhlasu s použitím. Ovšem profilem to nekončí, abyste používali sociální síť naplno je třeba být pravidelně aktivní. Nastavit si frekvenci s jakou budete na profil vkládat aktualizace, komentovat a “likeovat”. Pravidelně kontrolovat zprávy a reagovat na ně. Obzvláště jste-li firma, pak váš reakční čas zapůsobí negativně na potenciální klienty. Pokud máte v ukazateli na profilu, že odpovědi se dočkají průměrně například za 8 hodin, s velkou pravděpodobností se porozhlédnou jinde.

Nastavte si tedy frekvenci příspěvků na všechny sítě (u FB, ktery je hlavním online nástrojem propagace, raději častěji) a časy dodržujte. Existuje mnoho výzkumů o tom, kdy je nejlepší něco sdílet, kdy to bude mít nejvíce shlédnutí. Nejznámější je průzkumy tvrdí, že nejvyšší úspěch mají příspěvky ve 2 hodiny v noci, v devět ráno a v pět odpoledne.

Na Facebook místo do televize

Pro úspěšné sdílení a používání FB ve svůj prospěch si ve firmě nejprve vytvořte strategický plán. Ten by měl být zaměřen na nalákání, co největšího počtu lidí na sledování vašeho profilu. Posléze si určete styl nebo tón v jakém chcete komunikovat. Nejoblíbenější jsou humorné příspěvky a tykání. Oslovení a vtažení do děje. Jednejte s příznivci, jako byste se na ně osobně dívali.

Tento styl komunikace ovšem silně vyplývá z cílové skupiny. Ta je určujícím klíčem celé strategie. Pokud je vaší cílovou skupinou starší populace, obchodníci a vzdělaní lidé, tykání a vtípky nejsou zcela na místě. Ovšem pokud cílíte na mladé lidi, studenty, tak s humorem a rovnocenným partnerstvím dosáhnete úspěchu. Pokud už si jednou profil založíte a získáte sledovanost, klidně i několika lidí, je nefér profil zrušit. Je to něco proti online etice. Místo toho se snažte, alespoň na méně časté bázi něco přidat. Minimálně jednou za týden se ozvat. Zásadou správné existence na FB je být aktuální a především originální. Takový profil si jen tak nikdo ze sledování neodhlásí.

 

Pro existenci online platí nutnost být viditelný a snadno dohledatelný, pokud chcete použít sociální sítě také k propagaci. Na všech sítích byste měli mít stejné jméno, nick a profilový obrázek. Sami sobě prospějete, pokud v případě, že máte více profilů na více sítích, navzájem si je posdílíte. Informujete tím ostatní o existenci své osoby i na další síti, kde si vás mohou najít, přidat a sledovat. Například zprávou na FB: “Jsme i na Instagramu!”