Jak emocím porozumět a vyrovnat se s nimi

0
46

Jak emocím porozumět a vyrovnat se s nimi

Někdy můžeme mít pocit, že žijeme ve světě imperativu štěstí. Všude kolem nás, z médií, reklam nebo i při obyčejné návštěvě restaurace, kadeřnictví, banky nebo úřadu se setkáváme s lidmi, kteří působí šťastně a spokojeně jako by je nic netrápilo. Možná se tak často přistihnete v situaci, kdy uvažujete, jak to tito lidé dokážou. Nebo jim i tiše závidíte. Tak jako tak se ale při těchhle úvahách dopouštíme omylu. Každý z nás, i z těchto na první pohled šťastných a úspěšných lidí cítí i negativní emoce, dokonce i možná ve chvíli, kdy zároveň prochází něčím složitým. Jak to ale udělat, abychom tento klam pochopili, a sami zjistili, že i když zažíváme něco špatného, můžeme působit, a dokonce i být šťastní.

Porozumění emocím a práce s nimi

Prvotním krokem pro pochopení a práci s emocemi sebe samých je jejich identifikace. Každý člověk bohužel nemá stejnou míru této schopnosti, která se v odborných kruzích nazývá emoční inteligence. Tak jako klasická inteligence je to ale schopnost, kterou můžeme během svého života rozvíjet. K tomuto rozvoji je pak nejlepší prostředí sociálního kontaktu, kdy můžeme přímo pozorovat, jaké pocity během nich máme, jak reaguje naše tělo, a jakou odezvu nám poskytují ostatní. To nám umožní pochopit vznik, průběh i změnu různých emocí, což nás posune jen krůček od zjištění, jak s nimi záměrně pracovat.

Emoce ve vztahu k danému okamžiku

Jak ale taková práce s emocemi vypadá? Např. v  komunikaci je jí způsob prezentování emocí, které jsou pro danou situaci vhodné. Jistě by na svatbě přátel nebylo vhodné být naštvaný kvůli potížím v zaměstnání, stejně tak jako se na pohřbu pratety usmívat při vzpomínce na vtip, který vám včera vyprávěl kamarád. Naše mysl nás mnohdy bohužel nutí těmto potenciálním faux pass čelit, proto je potřeba s nimi umět naložit – soustředit nebo odpoutat myšlenky od nevhodné myšlenky a soustředit se na okamžik. Přesněji zamyslet se, jak moc je daná emoce vzhledem k situaci relevantní, zda v dané chvíli mohu její příčinu nějak ovlivnit a jaký smysl má se jí zabývat. Vrátím-li se zpět k příkladu: na svatbě přátel asi těžko zvládnete vyřešit potíže, které máte v práci, stejně tak jako na pohřbu nebude nikdo ochotný si vtip vyslechnout. K zvládání emocí v mezilidských situacích je tak stěžejní držet se daného okamžiku, principu tady a teď.

Copingové strategie

Samostatnou kapitolou jsou pak tzv. copingové strategie, které slouží k vyrovnávání se obvykle s obtížnými situacemi doprovázenými negativní emocemi nebo stresem. V případě copingových strategií zaměřených na emoce jde primárně o schopnost zvládnout situace, které sami těžko ovlivníme, nemáme moc prostředků k řešení samotného problému, a tak se snažíme alespoň o emoční úlevu. Naše psychika bohužel spoustu těchto strategií využívá nevědomě a ne všechny jsou nám ku prospěchu, nebo chcete-li zralé. Avšak když se zaměříme právě na ty zralé, patří mezi ně např. humor (takže i když nás nějaká situace tíží, můžeme ji zkusit brát odlehčeně a s nadhledem), potlačení (když zhodnotíme, že problém nemá v dané situaci cenu řešit, není důvod kvůli němu cítit negativní emoce), anticipaci (při níž sami sebe snažíme na případný problém připravit vědomím jeho možné reálnosti, takové sýčkování) nebo altruismus. Účinné jsou také formy relaxace, která má u každého člověka jinou podobu. Někdo preferuje odpočinek, někdo sport nebo kreativní činnost.

Proč je dobré s emocemi umět pracovat

Schopnost emoce rozpoznávat a pracovat s nimi nemá jen výhodu v komunikaci. Nemá vliv pouze na duševní zdraví a pohodu, ale i fyzický stav. Spousta lidí mnohdy s udivením zjišťuje, že jejich fyzické potíže způsobují právě nevyřešené nebo potlačené emoce, a téměř zbytečně věnuje nespočet finančních prostředků, času i energie na odstranění potíží, které mají základ v nezvládnutých emocích. V úvodu zmíněného imperativu štěstí se společnost pravděpodobně jen tak nezbaví, ale jistě může být užitečné, vědět, že je to mnohdy jen přetvářka vytvořena lidmi, kteří svoje emoce umí výborně ovládat. Zkuste se tedy někdy své emoce reflektovat, vnímat, jaké to je v určitých situacích cítit nebo obecně na svojí emoční inteligenci pracovat. Je to čas investovaný nejen pro vás, ale i pro lidi ve vašem okolí.

Předchozí článekSouběh rolí majitele a manažera 1/3
Další článekPředání cen z vánoční soutěže
D K
Jsem studentkou magisterského stupně psychologie Masarykovy univerzity. Ve svém volném čase se věnuji dobrovolnictví, ráda trávím čas s přáteli, v přírodě a kreslím. Přiznávám, že aplikování psychologie v mém každodenním životě mi někdy život usnadňuje – někdy znepříjemňuje. Jsem ale přesvědčena, že porozumění lidskému chování je v každém případě výhodou pro kohokoli. A proto se vám jej snažím zprostředkovat ve článcích, za Institute of Applied Psychology https://www.psychometry.cz/.

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno