Jak mít pozitivní postoj

0
112

Je to stará známá věc – jednoduché pravidlo. Známe je všichni, ale ne vždy se jím řídíme. Chceme být úspěšní, chceme dosahovat svých cílů, překonávat sami sebe a přináší nám potěšení vidět výsledky své práce a kochat se jimi. Často chceme měnit své okolí, přinést do něj pozitivní změnu, ale můžeme zapomenout, že s tímto úsilím musíme začít na jednom konkrétním místě – u sebe.

Jste lidé, kteří se snaží utvářet svět kolem sebe, máte vize a máte plány, jak tyto vize uskutečnit. Uskutečňujete je. Dáváte. Snažíte se ze sebe vydat to nejlepší. Každý den. Chcete být lepšími partnery, rodiči, dětmi, obchodníky – lepšími lidmi. Neboť to, co vyzařujete, přitahujete, to, co jste do sebe vložili, se vám vrátí.

Jedna věc je vytyčit si cíl, druhá je k němu směřovat den po dni a vytrvat i ve chvílích, kdy se vše nedaří dle představ nebo kdy se pokroky zdají malé až neznatelné. Každý takový jednotlivý den rozhoduje o úspěchu a přibližuje vás k tomu, co chcete. Ve své práci je pro vás nutností naslouchat a rozumět potřebám, zájmům a pozicím svých klientů. Vaši klienti se na vás obrací, protože v nich budíte pozitivní emoce. Věří, že pokud se obrátili na vás, udělali tak to nejlepší. Věří ve váš upřímný zájem, protože jim nasloucháte, vnímáte jejich potřeby a dokážete je uspokojit. Nebudeme tvrdit, že to je samozřejmé a lehké. Není. To, že vás to baví a naplňuje, ještě neznamená, že to pro vás není náročné a mnohdy vyčerpávající. Jak tedy zůstat stále vnímaví k potřebám klientům, aby se na vás i nadále s důvěrou obraceli?

Odpověď byla nastíněna již v prvním odstavci. Věnujte čas sami sobě. Nemůžete být poloprázdní a přitom se rozdávat naplno. Představte si začátek svého běžného dne. Co uděláte pro to, aby to pro vás byl start do úspěšného dne? Co vás po probuzení nakopne do té úrovně, na níž potřebujete fungovat? Jsou to hudba, pohyb, kniha či video s inspirativními myšlenkami? Kde vy nasajete tu energii, kterou kolem sebe pak šíříte, která vás vede k úspěchu a kterou potřebujete, abyste večer nebyli unavenější než ráno a další dny vyčerpanější než ty předchozí?

Zde pro vás je několik tipů, které vám mohou být prospěšné ve vaší práci, osobním i rodinném životě.

  1. Udělejte si radost

Radost se skrývá v maličkostech. Neodkládejte to na až někdy, udělejte si radost teď a pokračujte v tom kdykoli, rozmazlujte se, život je krátký a vy si trochu té pozornosti od sebe sama rozhodně zasloužíte. Takže kdy jindy, když ne teď, je ten správný čas koupit si něco, po čem už nějakou dobu toužíte, uvařit si své oblíbené jídlo, vytáhnout zamilované kousky z šatníku pro slavnostní chvíle nebo si dopřát pár minut jen pro sebe? Dovolte si to!

  1. Usmívejte se

Den s úsměvem je hned krásnější! Úsměv zpříjemní den nejen vám, ale i vašemu okolí. Krásný přirozený úsměv vás příjemně naladí pro krásný den. Zní to jako klišé a vám se dnes usmívat ale vůbec nechce? Nenuťte se do křeče, lidé kolem vás to vycítí a bude je to jen odrazovat a vám lépe nebude. Když je vaše nálada pod bodem mrazu, jděte na to nenásilně. Vzpomeňte si na něco příjemného – na čas strávený s kamarádkou při příjemném klábosení nebo na chvilky s partnerem. Myslete na to, kam pojedete na dovolenou, co krásného byste tam chtěli vidět, poznat a zažít, nebo jakou věcí si uděláte brzy radost. Již se vám zvedly koutky úst do milého úsměvu?

  1. Važte si mezilidských vztahů

Máte skvělého partnera, kterého milujete a respektujete? Máte rodinu, která vás kdykoli uvítá s otevřenou náručí? Važte si toho a dávejte to často najevo. To nejcennější, co máte a co můžete darovat, je vás čas. Využijte ho s těmito důležitými lidmi smysluplně. Někdy máme tendence považovat ty lidi, na kterých nám nejvíce záleží za samozřejmost. Uvědomte si, že právě chvíle strávené s vašimi blízkými vás činí šťastnějšími, a tento bod rozhodně nepodceňujte.

  1. Věnujte čas setkáním s přáteli

Budete-li trávit více času s přáteli, budete mít více energie, život vás bude bavit a budete mít lepší náladu. Dobří přátelé jsou zkrátka něco jako zázračný elixír, který vám dlouhodobě zkvalitňuje život. Dávkujte si ho proto alespoň jednou až dvakrát týdně. Čas s přáteli má však smysl jen tehdy, pokud máte dostatek času práci a odpočinek.

Obklopte se přáteli, s kterými je vám dobře, kteří jsou šťastní a rádi se smějí. S takovými lidmi se také budete cítit šťastnější. Važte si těchto lidí, kteří vás vyslechnou, podrží, nabijí vás pozitivní energií a inspirují a nezapomeňte být také takovým přítelem.

  1. Dopřejte si dostatek spánku

Důležitost kvalitního a dostatečného spánku je sice známa, ale pokud potřebujeme někde získat čas, ošidíme se velmi často právě na spánku a potřebných sedm až osm hodin si nedopřejeme. Že to znáte z vlastní zkušenosti? Pak jste určitě na sobě pozorovali příznaky spánkové deprivace. Brzy vás přepadne únava, máte nedostatek elánu, hůře zvládáte překážky, problémy a stres s nimi spojený. Chcete-li si udržet pozitivní postoj a vše, na čem tak usilovně pracujete, pak je pro vás spánek alfou a omegou. Čas věnovaný spánku je vaší dobrou investicí.

  1. Myslete před spaním a po probuzení na pozitivní věci

Čas před usnutím by měl patřit příjemným a uvolňujícím věcem, abyste dobře spali, neměli špatné sny a abyste ráno vstali odpočinutí a s dobrou náladou. Neřešte nic složitého či stresujícího. Pracovní záležitosti ani filmy, z nichž vám bělají vlasy hrůzou, nejsou zrovna dobrou volbou. Zaměřte se naopak na nějakou veselou knížku, komedii či povídání s partnerem. Po probuzení si dejte na čas se zapnutím mobilu nebo počítače, klidný a neuspěchaný start do nového dne vám jen prospěje.

  1. Udělejte si čas na to, co vás baví

Přestože jste velmi zaneprázdnění, je důležité, abyste si našli čas na věci, které vás naplňují a činí vás šťastnějšími. Rádi malujete, chodíte běhat nebo bušíte do boxovacího pytle? Pak jen do toho! Nedejte si tyto cenné chvíle vzít, prospějí vaší náladě a celkově se pozitivně promítnou do dalších oblastí vašeho života.

  1. Vykonávejte dobrovolnickou práci

Dobrými skutky nejenže pomáháte těm, kteří to potřebují, ale zároveň se to vrací k vám v podobě dobrého pocitu a lepší nálady. Pomáhat lidem, aby byli šťastnější, činí šťastnější i vás. Nezáleží na tom, zda děláte společnost hospitalizovaným v nemocnici či seniorům v domově důchodců, uklidíte park za domem nebo pomůžete v útulku. Nezapomeňte, že dobrý skutek nemusí být proklamovaným činem, důležité jsou i zdánlivé maličkosti v našem nejbližším okolí – pomoci mamince s úklidem nebo se postarat o nemocného kamaráda.

  1. Poděkujte někomu

Jste obklopeni lidmi, kteří pro vás mnoho znamenají, kteří jsou ochotni pro vás hodně vykonat a také to dělají. Poděkujte jim za to, zaslouží si to. Výsledkem budou dobrá nálada a pocit štěstí na obou stranách. Máte-li kolem sebe takové lidi, můžete být právem šťastní. Nebojte se dát najevo, že si ceníte všeho, co pro vás dělají. Jakou formu poděkování zvolíte, je na vás, často stačí drobnost, kterou ukážete více vděku než velkými slovy.

  1. Meditujte

Blahodárné účinky meditace na tělo i mysl nejsou žádným tajemstvím, již jen deset minut denně dělá hotové zázraky s naší schopností udržet si dobrou náladu. Vyhraďte si tyto minuty pro sebe, najděte si klidné místo, uvelebte se do pohodlné pozice, zavřete oči a pouze se soustřeďte na svůj dech. Dovolte si se zklidnit, utišit pro tuto chvíli myšlenky, které často připomínají včelí úl, a jen vnímejte, jak se váš dech prohlubuje a tělo uvolňuje. Cítíte, že meditace není to pravé pro vás? Pak můžete zkusit jógu, která vám rovněž pomůže soustředit se, zapomenout na problémy a žít šťastněji.

  1. Nenechte se ovlivnit malichernostmi

Maličkosti mohou mít na naši náladu velký vliv, ale důležité je si uvědomit, že je jen na nás, zda jim takový vliv ponecháme. My jsme totiž ti, kdo rozhodnou o tom, zda nepříjemná prodavačka nebo dopravní zácpa budou mít nad námi takovou moc, že nám pokazí náladu a budou nás tak provázet celým naším dnem. Nedovolte nepříjemným malichernostem zaujmout významné místo ve vašem dni. Přesuňte svou pozornost na sebe a své štěstí a naučte se říct sami sobě: „Nenechám si takovou bezvýznamností zkazit náladu.“

  1. Poslouchejte příjemnou hudbu

Hudba je mocnou čarodějkou, dokáže v nás vyvolat nejrůznější pocity. Tak jednoduchá věc, jakou je pustit si pár svých oblíbených písniček, dokáže udělat s náladou divy a navodit mnohem příjemnější pocity. Zkuste to! Je jedno, která hudba si získala vaše srdce, nyní nastal její čas. Dejte si ji do sluchátek nebo si ji pusťte při řízení, zazpívejte si či zatančete a uvidíte, že chmury budou ty tam.

  1. Zapisujte si své myšlenky

Úspěšní lidé si vedou deník. Není to vlastně nic tak zarážejícího. Možnost svěřit své pocity, myšlenky, radosti, starosti, nápady, naděje a obavy sešitu či blogu velice pomůže uvědomit si, co je důležité a zaslouží si i nadále naši pozornost a co nikoli a je lepší se tím více nezatěžovat. Samotné psaní je pak tvůrčí záležitostí, při němž k nám přicházejí další zajímavé nápady k zamyšlení a zpracování.

  1. Udělejte něco, co jste dlouho odkládali

Možná to znáte více než dobře. Co můžete, odložte na zítra. Co nemůžete odložit na zítra, přesuňte na pozítří. Že je vám to povědomé? Pak na vás možná tito odložení strašáci každou chvíli odněkud vykouknou a s tím zaznamenáte prudký sestup na barometru vaší nálady. Čím více danou věc odkládáte, tím větší strach možná máte a tím větší moc má tato věc nad vaší náladou. Udělejte tomu přítrž, seberte sílu a vrhněte se do toho. Možná že odkládaná záležitost nebyla vůbec takovým problémem, jakým se z počátku zdála, a vy budete překvapení, jak rychle se vám zlepší nálada.

  1. Žijte přítomným okamžikem

Zní to jako prostá rada, ale pro řadu lidí žít právě tady a teď představuje problém. Mohou být zaklesnutí v minulosti a stále si v hlavě přehrávat věci minulé nebo žijí v budoucnosti, ke které si ještě ani zdaleka nevydláždili cestu. Uvědomme si, že minulost je minulostí právě proto, že se již udála, a že čas nevrátíme. Poděkujme za zkušenost a poučme se z chyb, jež jsme udělali. Naopak budoucnost se ještě neodehrála, ale my jí často věnujeme příliš mnoho myšlenek. Žijme tady a teď, přítomným okamžikem, v němž si plně uvědomujeme, co a proč děláme. Čteme knihu? Pak čtěme knihu a neutíkejme k tomu, co budeme řešit na zítřejší schůzce. Vyšli jsme si na procházku? Pak dýchejme čerstvý vzduch, poslouchejme zvuky přírody a relaxujme. Učiní nás to mnohem spokojenější.

  1. Socializujte se

Ne vždy, když vás přepadne špatná nálada, se můžete vypovídat přátelům. Nebojte se dát do řeči nebo alespoň prohodit slůvko s kýmkoli ve vašem okolí, ať již jde o kolegu či servírku ve vaší oblíbené kavárně. Vyjděte si mezi lidi a povídejte si. Možná budete překvapeni, jak smutek a osamělost se vytratí z vašeho dne a vám se zlepší nálada.

  1. Napište si seznam věcí, za které jste vděční

Někdy nás přepadnou chmury a vidíme věci zbytečně v tmavých barvách. Pak je tu snadná pomoc. Vezměte papír a tužku a napište pět až deset věcí, za které jste vděční. Pište bez rozmyslu a bez ohledu na to, jak důležité se jednotlivé položky jeví. Po dokončení seznamu si ho přečtěte. Zní to velmi prostě, ale po chvíli uvidíte svůj život v jiných barvách a vám se znovu objeví na tváři úsměv.

  1. Zavzpomínejte si

Potřebujete-li zlepšit náladu, oddejte se hezkým vzpomínkám. Otevřete staré fotoalbum nebo projeďte staré fotky na Facebooku. Po chvíli se při vzpomínkách na staré časy začnete usmívat. Můžete si dokonce fotografie vystavit na nějaké dobře viditelné místo, aby se vám hezké vzpomínky mohly pravidelně připomenout.

  1. Plánujte

Zdají se vám vaše dny chaotické a často zapomenete, co jste chtěli či měli udělat, co jste slíbili, kde jste měli být? Pak je pro vás diář velmi cenným pomocníkem. Rozumná míra plánování vám v mnohém usnadní život. Sepíšete si, co máte daný den v plánu, věci dostanou řád a vám se uleví, neboť všechny tyto záležitosti nebudete muset už nosit v hlavě a budete se moct plně soustředit jen na jejich vykonávání.

Některé vaše problémy mohou být vážnějšího charakteru a pouhá koupě diáře je nevyřeší. Nad otázkami, zda odejít z práce, která vás již neuspokojuje, nebo zda setrvávat ve vztahu s partnerem, kterého nemilujete, byste se měli poctivě a upřímně zamyslet. Důležité je si uvědomit, že když se zbavíte toho, co vás trápí, budete mnohem spokojenější.

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno