S trémou se jistě setkal každý z nás. Přichází v situacích, které jsou pro nás nějakým způsobem důležité. Selhání používá jako výstrahu a dává nám tak jasně najevo, že pokud z ní nebudeme mít dostatečný respekt, můžeme přijít o všechno. Jak se tedy naučit být úspěšný i v momentech, které jsou pro nás stěžejní?

Pakliže patříte mezi „trémisty“, nejspíše máte uvnitř sebe blok. Nejznámější odborník na neurolingvistické problémy Sian Beilock, popisuje tento blok jako reakci na prožívanou stresovou zátěž. Laicky řečeno se jedná o momenty, kdy se tak moc soustředíme na činnosti, které jsou pro nás automatické.

S tímto se můžeme setkat například u sportovců nebo hudebníků, kteří podají s trémou horší výkon, než se od nich očekává. Zde však nemám na mysli náhodný výkyv jejich výkonu, protože každý z nás občas nemá svůj den. Všichni podáváme výkony horší i lepší.

Pokud očekáváte zázračnou pilulku, která snad ošálí váš mozek před trémou, musím vás zklamat. Mám pro vás však několik nástrojů, jež vás mohou zachránit. Tipy jsem čerpala z knihy již zmiňovaného Siana Beilocka, Zbavte se trémy.

Vím, kdo jsem. Před důležitou přednáškou či zkouškou si sepište své zájmy, ve kterých jste opravdu dobří. Můžete si zapsat cokoliv, co povzbudí vaší sebedůvěru. Pokud vám jde vaření, pochlubte se na svém seznamu, nebo rovnou namalujte svůj diagram. Komplexnost dovedností a zálib vás utvrdí v mnohostrannosti, kterou oplývá každý z nás. Jen je třeba si občas připomenout tento fakt. Výsledek jediného testu nebo zkoušky nedefinuje vaši osobnost.

Vypište se ze svých obav. Teď opravdu nemíním sepsání katastrofických scénářů, které se leckdy odehrávají jen v naší hlavě. Jsme pouze lidé a chybovat je lidské. Naučte se nebrat si věci tak vážně a racionálně přistupovat k zátěžové situaci.

Meditace. Chvála internetu alespoň v jedné věci. Člověk zde nalezne mnoho informací. Stejně tak si můžete vyhledat různé uklidňující techniky či meditace. Uklidnit vás může také relaxační hudba.

Trénujte pod tlakem. „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.“ Pořekadlo, které nám vštěpovaly už naše babičky. Zde je těžké vymyslet univerzální příklad, jak si můžete váš trénink ztížit. Zapojte svou fantazii a posilněte svou vůli. Trénink si můžete například prodloužit, test nanečisto psát na čas atd. Pokud pociťujete trému při prezentování před pár lidmi, je dobré poprosit členy rodiny, aby vám na chvíli zahrály vaše posluchače.

Myslete jinak. Pozitivní myšlení se může zdát jako velmi ohrané klišé, ale funguje. Jestliže si budete představovat, co všechno můžete ztratit, co se může v dané situaci pokazit, tak máte předem prohráno. Pakliže máte o pozitivní přístup k životu opravdu zájem, můžete začít studovat na naší univerzitě.

Prostě to udělej. Ne nadarmo se tímto heslem řídí i sportovní značka. Jestliže nad vaším budoucím výkonem moc přemýšlíte nebo si dáváte na čas, jen se více stresujete. Nezpomalujte a začněte.

Nechte si trošku pozornosti pro něco jiného. Můžete si před stresovou situací zazpívat, sledovat svou ruku nebo popřemýšlet nad věcmi, které dokonale odvedou vaši pozornost od až příliš detailního rozboru.

Poslední rada, která by se dala považovat za univerzální. Buď vždy připraven. Jestliže budete připraveni téměř na všechno, nemůže vás nic zaskočit. Trénink dělá mistra, kterým se může stát každý z nás.

A jak vyhráváte nad trémou vy? Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o vaše rady, jak bojovat s trémou.

KOMENTOVAT

Prosím vložte poznámku
Prosím, zadejte své jméno a příjmení