Journaling – proč by měl mít deník místo ve vašem životě

deník
banner  dotaznik

Deník si pravděpodobně spojíte s pokojíčkem mladé dívky, která si do něj kreslí srdíčka a píše pohádky o svém vysněném princi. Dělalo jí dobře svěřit se papíru a zaznamenat na nej vše důležité. S dospíváním pak deník možná odhodila a v dospělosti jej po letech našla a zasmála se nad tím, jak bláhová byla. Dnes si už neumí představit, že by v jeho vedení pokračovala. Takové myšlenky ji však mohou připravit o podstatnou část osobního rozvoje a příležitost k vybudování zdravějšího vztahu k sobě samé. I jako dospělá denně prožívá emoce a zažívá strachy a obavy. A právě psaní deníku – neboli journaling – jí může pomoci k lepšímu životu.

Deník odhaluje opakující se vzorce

Představte si své typické ráno – jak se cítíte, když vstáváte? Jste svěží nebo byste nejraději zůstali celý den v posteli? Nebo je tomu každý den jinak? Tak či tak se ve vašem životě děje něco, co ovlivňuje vaši ranní náladu. Může to být doba, ve kterou vstáváte, nebo způsob, kterým jste trávili poslední minuty předchozího dne, než jste šli spát. Právě k vypozorování opakujících se vzorců vám může posloužit deník. Pravidelným záznamem vašich denních činností a dojmů, které z nich vyplynuly, se o sobě dozvíte nejvíce.

Vedení deníku můžete pojmout jako výzkum, kde je vaše mysl předmětem zkoumání. Deník vám pomůže odosobnit se od toho, co prožíváte, a s odstupem to sledovat. Po několika opakovaných záznamech se vám dostává výsledků vašeho pozorování. Stejně jako vědec i vy před sebou máte data, z nich vyvodíte účelné závěry.

V přítomnosti jsme zahledění do obsahů mysli, které máme právě teď. Nemáme už prostor jasně si vybavit spojitosti a souvislosti, které by nám mohly ukázat to, co deník. Pokud se vám některá rána vstává hůř než jiná, zalistujte v deníku a podívejte se, jak trávíte své večery. Koukáte před spaním dlouho do telefonu? Pijete kávu pozdě odpoledne? I příliš pozdní sport může mít v důsledku vyplavení endorfinů nepříznivý vliv na průběh spánku. Deník si pak vedete proto, abyste ve svém dni našli ty činnosti, které vám nepříjemná rána způsobují. A pokud si stále nejste jisti, pojměte i svá rána jako výzkum. Po dobu několika dní dodržujte určitou večerní rutinu a další týden zase jinou. Důležité je, abyste si o všem vedli záznam.

Váš deník ale nemusí být patologickou snahou zaznamenat váš každý pohyb. Deník nemá žádnou předem stanovenou strukturu, záleží jen na vás, co v něm chcete mít. Existují však různé druhy, například deník vděčnosti, pro případy, kdy si připadáte, že vás v životě nepotkává nic dobrého. Nebo můžete zvolit jednoduchou variantu deníku, kdy si ráno poznačíte důležité události a úkoly, které vás v daný den čekají, a večer si vyhodnotíte jejich průběh či změny, které pro vás přes den nastaly.

Asi jste už pochopili, že pro to, aby byl journaling efektivní, je třeba si z něj vytvořit zvyk. Jen takto vám přinese výsledky. Zároveň vám poslouží pro přehled toho, jak se vyvíjí vaše myšlení. Některé vzorce chování díky deníku necháte za sebou, jelikož už se jimi nechcete nechat vláčet.

Za výhody deníku hovoří i výzkumy

Tato studie provedená na Harvard Business School zaznamenala u lidí, kteří si vedli deník, 25 % nárůst ve výkonnosti oproti těm, kteří si deník nevedli. Ze závěrů studie vyplynulo, že pisatelé deníku za svou zvýšenou výkonnost vděčili schopnosti rychlejšího učení, a to právě díky schopnosti sebereflexe nad svými zkušenostmi. Není to tedy jen zkušenost, ze které se jako lidé učíme, ale to, jak se zkušeností naložíme.

Pokud se v životě potýkáte s dlouhodobým problémem, který se vám nedaří překonat, může to být právě deník, kdo vám napomůže. Psaní tříbí a kultivuje vaše myšlení. Pokud zaměříte svou pozornost na určité téma, napadne vás k němu více než jen při neorganizovaném myšlení. Stojí za to překonat stud, který možná máte, a svěřit se deníku. Je to skvělý terapeutický pomocník a začátek vašeho dalšího růstu. Tak neváhejte, sežeňte si nějaký pěkný sešit a pusťte se do toho.


Začněte se rozvíjet ještě dnes!

Studium MBA vám pomůže zlepšit si své manažerské dovednosti.
Studium BBA vám pomůže naučit se prodávat, vyjednávat, přesvědčovat a ovlivňovat.
Kurz Rekonstrukce identity vám pomůže navrátit sami k sobě, zvládat lépe stres, navazovat zdravé vztahy a naučit se ozdravovat ty nezdravé.

Více článků na téma osobního rozvoje najdete zde.