Každodenní rituály, které vám změní život

25
life rituals

Kdy naposledy jste se cítili opravdu dobře? Když je nám totiž dobře, máme motivaci si tenhle stav udržet. Ať už zdravým jídlem, kvalitním spánkem, cvičením… Motivace je klíčová k tomu, abychom mohli začít pracovat na svých životních plánech. Často ta změna nastává v momentě, kdy svému životu dáte určitý řád. Mít v průběhu dne nastavené zdravé denní rituály, které jsou stabilní, vám proto může doslova změnit život.

Nejprve si ale zodpovězte na následující otázky:

  • Budíte se odpočatí?
  • Máte přes den dostatek energie?
  • Těšíte se do práce?
  • Máte kolem sebe přátele, kterým věříte a před kterými si nemusíte na nic hrát?
  • Býváte málokdy nemocní?

Tyto otázky patří k základním ukazatelům toho, že máte dobře nastavený životní rytmus. A to je skvělé. Znamená to totiž, že jste už našli tempo a směr, co vám vyhovuje. Jinými slovy by se to také dalo říct, že jste už našli svůj životní balanc.

Proč nás zlozvyky táhnou zpět

Bohužel ale žijeme v tak zrychlené době, že i něco takového, jako je dlouhý a kvalitní spánek, je pro velikou spoustu lidí stále věc, která je na míle vzdálená od skutečnosti. Přitom zrovna spánek je pro naše tělo i mysl nesmírně důležitý. Během spánku se totiž v našem těle tvoří tzv. „spánkový hormon“ melatonin. Ten působí jako významný antioxidant, který chrání naše tělo vůči stresu. Krom toho je kvalitní spánek přímo spojený i s koncentrací, tvorbou paměti a také i se schopností našeho těla správně regenerovat.

V reálném životě se ale stále spousta z nás necítí dobře. Nejsme spokojení se svým životem, probouzíme se unavení a nemáme chuť zkoušet a objevovat něco nového. Nemáme energii na to, se rozvíjet.

Proč?

Protože náš život postrádá smysluplný a zdraví prospěšný řád.

Přitom je to otázka několika minut. Jenže i tyhle na první pohled krátké časové úseky, dokážou v životě člověka veliké změny. Každodenní rituály pomáhají k tomu, abychom se naladili a dokázali rozumně a s energií čelit úkolům a překážkám, které nás ten den čekají.

Úspěšní lidé totiž vrcholu nedosáhnout jen tak. Na to musíte mít soustředění, osobní disciplínu a hlavně spoustu energie, abyste dokázali myšlenky převést v činy.

Pokud proto cítíte, že vás staré zlozvyky drží zpátky a rozhodli jste se, že změnu opravdu chcete, tak začněte u toho nejdůležitějšího. U sebe. Snad vám k tomu následující tipy pomůžou. A jestli už teď víte, že k tomu prvnímu kroku potřebujete trochu popostrčit, můžete vyzkoušet webinář Rekonstrukce identity, kde najdete jednoduché principy, jak udělat ve svém životě změny, které vám mohou pomoci ke šťastnějšímu a naplněnějšímu životu.

Každodenní zvyky, pro šťastnější a produktivnější život

  1. Vytvořte si ranní rituál

Možná milujete procházky se psem, jógu nebo třeba ranní studenou sprchu… Ať už je to cokoli, pokud si zvolíte činnost, která vás dokáže nabít tou správnou formou energie, jděte do toho. Pokud si totiž nastavíte rozumnou a pro vás přínosnou rutinu hned po probuzení, nejen že začnete svůj den na pozitivní a aktivní vlně, ale také vám tahle struktura pomůže eliminovat stres. Proč? Protože místo toho, abyste ráno zmateně lítali po bytě a přemýšleli nad tím, co udělat jako první, budete mít „plán“ kterého se držet.

A pokud nevíte, kde začít, můžete vyzkoušet některé z následujících doporučení.

  • Jako první věc po probuzení nekontrolujte svůj telefon. Místo toho zkuste ještě pár minut ležet se zavřenýma očima a zaměřte se na svůj dech.
  • Zapište si myšlenky do diáře.
  • Zkuste ranní meditaci. Nemusí být dlouhá. Nicméně pravidelná meditace pomáhá zlepšit soustředěnost, redukuje míru stresu, podporuje emoční stabilitu a posiluje imunitní systém.
  • Protáhněte se – říká se, že člověk je tak zdravý, jak zdravá je jeho páteř.
  • Dejte si studenou sprchu. Nicméně se nikam nežeňte a poslouchejte svoje tělo. Na začátek stačí začít od chodidel a časem se dopracovat směrem nahoru.
  1. Zapisujte si ty nejdůležitější myšlenky a plány

Sepsáním toho nejdůležitějšího, co v následujícím dni chcete udělat, vám pomůže s lepší organizací vlastního času. Díky tomu pak budete schopni mnohem snadněji odhadnout, které činnosti mají vyšší prioritu anebo ty, na které budete potřebovat více času. Nejefektivnější je, pokud začnete s tím, co je pro vás nejdůležitější a postupně pokračujete položku za položkou. Multitasking totiž ve většině případů bohužel moc nefunguje. Většinou se díky tomu jen zamotáme a ve výsledku sice máme spoustu věcí rozdělaných, ale nic pořádně nedokončíme.

  1. Obklopujte se pozitivními lidmi

Naše osobnost se z velké části tvaruje podle toho, v jakém prostředí žijeme, jakými lidmi se obklopujeme a které myšlenky do nás proudí. To jsou přesně ty důvody, proč bychom si měli pečlivě vybírat, jaké informace čteme a také s jakými lidmi trávíme svůj čas nejčastěji. Ne všechny vztahy, které ve svém životě máme, jsou zdravé a tak se prosím zamyslete nad tím, jak se s daným člověkem cítíte. Jste po jeho návštěvě unavení, pochybujete o sobě, necítíte se dobře?

Možná je načase přehodnotit, jestli vás zrovna ten daný vztah ještě posouvá kupředu. V ideálním případě vás totiž lidé kolem inspirují k tomu, být lepším člověkem. Ať už se to týká kariéry nebo osobnostního rozvoje… Zkuste proto co nejvíce času trávit s lidmi, kteří vás dokáží rozesmát.

Optimismus a štěstí je totiž nakažlivé.