Dočasné či trvalé problémy se spánkem se dotýkají téměř poloviny lidstva. Nekvalitní spánek se promítá do naší únavy, zhoršené koncentrace či schopnosti se učit. Býváme také popudliví a nemotornější. Kde je jádro našich potíží?

Jednou z možných příčin můžou být problémy či silné zážitky v osobním životě, od kterých se nedokážeme při usínání odpoutat. Podobná situace nastává v případě psychických poruch – úzkostných stavů, návalů strachu, depresí atd. Například deprese může ovlivnit nejen usínání, ale vliv může mít i na časnější ranní probouzení. Také některé fyzické problémy mohou spánek narušovat. Jako příklad uveďme, různé bolesti, alergie a pocity svědění či problémy se srdcem nebo dýchací soustavou, popřípadě trávicí obtíže.

Jak si kdo ustele…

Místo, kde se ukládáte ke spánku, je neméně důležité pro kvalitní odpočinek. Postel, rošt i matrace by měly být voleny obzvlášť pečlivě, aby odpovídaly Vašim tělesným potřebám. Nebojte se navštívit specializovanou prodejnu, kde vám pomohou správně vybrat. Také umístění vaší ložnice hraje roli – nepříjemné zvuky či intenzivní světlo z ulice dokáží spánek pořádně otrávit. Totéž platí i pro tikání hodin či kapání vody z netěsnícího kohoutku. Nezapomeňte také okna zastřít žaluziemi či závěsy. Místnost se vyplatí pravidelně větrat a neměla by být přetopená či zakouřená.

Před spaním se doporučuje alespoň 2-3 hodiny nejíst, nepít a nekouřit, aby váš žaludek byl při usínání v klidu. Rovněž cvičení nebo „hypnotizování“ rozsvícené obrazovky počítače před spaním přispívá k problémům s usínáním.

Jak poznat, že trpíte nespavostí?

Problém usnout máme občas všichni a často nejde o nic neobvyklého. Jak ale poznat, zda už není na místě konzultace odborníka?

Každý z nás má individuální potřebu spánku – průměrně spíme okolo 6-8h denně. Ne každý z nás však spí klidně. Časté noční probouzení či přetrvávající pocity vyčerpání i po probuzení mohou být jedním z varovných signálů. Také dlouhodobé problémy s usínáním (trvání více než 30min) nebo časné buzení a neschopnost znovu usnout mohou značit počínající problém.

Zaujalo Vás téma poruch spánku? Čtěte více ZDE!

KOMENTOVAT

Prosím vložte poznámku
Prosím, zadejte své jméno a příjmení