Novoroční předsevzetí – motivace nebo jen zbožné přání?

161

Letošní rok je téměř u konce, a tak brzy nastane čas, kdy oslavíme příchod toho nadcházejícího. Obklopujeme se přáteli, dobrým jídlem i pitím a bujaře vítáme příchod nového roku.  Oslavy mnohdy doprovází i tradiční předsevzetí. Podle britské studie však jen asi 12 % z nich opravdu dodržíme.  Jak ale vydržet a úspěšně svému předsevzetí dostát?

Zhubnu. Začnu posilovat. Najdu si přítelkyni. Začnu se učit španělsky. Podobně odvážná tvrzení brzy zaplní každou novoroční oslavu. Často ale zůstane jen u nich. Prokažte silnou vůli a pokuste se to letošní předsevzetí splnit!

Ptáte se jak? Základní rada zní: Méně je někdy více. Přestat kouřit nebo udělat jinou zásadní změnu v životním stylu není jen tak. Naše vůle může být pevná, ale nikdo se nedovede aktivně soustředit na deset a více podobných změn. Bohatě stačí stanovit si jedno předsevzetí pro jeden časový úsek a zaměřit se na něj.

Nesnít, nýbrž plánovat

Ačkoliv bychom si to jistě někdy přáli, nikdo neuvažuje zcela racionálně a všichni se necháváme strhnout emocemi a pokušeními všedního dne. Jistě znáte situaci stylu: „Dám si ještě kousek toho dortu. Zítra to stejně vyběhám.“  Podobné drobné prohřešky jsou pak začátkem konce pro vaše předsevzetí.

Jak tomu vzdorovat? Připravte se na svou slabost předem. Ideálně si podobné situace předepište na papír i se seznamem „protiopatření“. Víte, že když si vedle vás někdo zapálí, neubráníte se chuti na cigaretu? Poznamenejte si, že v takovém případě si odsednete či požádáte dotyčného, aby poodešel jinam, a pokuste se toto opatření dodržet.

Zkuste si rovněž pro každý den či alespoň týden naplánovat, co uděláte pro splnění svého předsevzetí. Například: Ráno udělám patnáct kliků a k večeři si dám salát. Zítra po práci jdu na hodinu do fitness centra.

Cukr a bič

Uklouznout se povede každému. Důležité je ale neudělat z uklouznutí pád do propasti, nepodlehnout pocitu, že vše je ztraceno. Ani chybu nevyužít jako výmluvu pro další „hříchy“. Naopak, z chyb se lze poučit do budoucna, třeba upravit denní plán, aby nám lépe vyhovoval.

Stejně jako u každého cíle, i u předsevzetí by mělo docházet k osobní kontrole dosahovaných výsledků. Pokud se Vám povedlo dodržet, co jste si stanovili, nezapomeňte se odměnit. Jen tak dovedete v úsilí pokračovat. A co teprve, když zjistíte, že najednou obléknete i dříve malé kalhoty nebo si spočítáte, kolik peněz za cigarety jste za týden ušetřili.