Srozumitelné principy v začátku podnikání – Podnikatelský plán

113

Pro založení podniku je tvorba podnikatelského plánu stěžejní. Obsahuje odpovědi na otázky „Kde jsem?“, „Kam jdu?“ a „Jak se tam dostanu?“. Kvalitně zpracovaný podnikatelský plán snižuje úmrtnost nových podniků a pomáhá odhalit hluchá místa. Je možné si jej představit jako vnitřní audit.

Pokud budeme předpokládat, že v USA vznikne ročně milion firem, do konce prvního roku jich dle statistik zkrachuje zhruba 40 %. Do 5 let po vzniku jich krachem končí 80 %, tedy 800 tisíc podniků. Z přeživší podniků jich do dalších 5 let krachuje dalších 80 %. Těch podnikatelů, kteří dokázali přežít na trhu práce a obstát před konkurencí tak není mnoho.

Nechceme vás vyděsit těmito čísly. Chceme vám jej ukázat, že dobře zpracovaný podnikatelský plán vám pomůže přiřadit se k té skupině schopných podnikatelů, kteří nejen přežijí, ale budou si žít dobře!

 

Co všechno zahrnout do plánu?

Správně vytvořený podnikatelský plán by měl v první řadě obsahovat podrobné analýzy makro prostředí, trhu, konkurence, a dále interního prostředí podniku. Podnikatelský plán je celkovým shrnutím všech zjištěných informací z jednotlivých analýz, které vyústí ve výkonové shrnutí (executive summary).

Úkolem tohoto shrnutí je zaujmout případného investora, pokud nemůžete založení podniku celé financovat z vlastních zdrojů. Jedná se o stručné, přesvědčivé a přehledně zpracované informace týkající se vašeho podnikání.

 

Druhy podnikatelských plánů

Jednotlivé podnikatelské plány se od sebe liší v závislosti na způsobu jejich využití. Při začátku podnikání potřebují alespoň na začátku lidé pomoc, především finanční. Je nutné tedy oslovit investora. A nejlépe jak je možné ho zaujmout, je dobře zvolit zpracování podnikatelského plánu.

Všeobecně lze definovat základní druhy:

Elevator pitch – „výtahová prezentace“. Představte si, že jedete se svým investorem ve výtahu a máte zhruba 1 minutu na to, abyste jej přesvědčili, že právě váš nápad je jedinečný. Přesvědčte ho, že u vás může své prostředky nejen dobře investovat, ale také zhodnotit. Předneste mu možnosti rozvoje a vysvětlete mu nejdůležitější skutečnosti.

Executive summary – „výkonový souhrn“. Jak jsme zmínili výše, jedná se o souhrn nejdůležitějších informací z jednotlivých analýz. Vše je psáno srozumitelně a jasně. Je nutné pečlivě formulovat tuto část, neboť pokud nezaujme případné investory, celá prezentace je zbytečná.

Plný podnikatelský plán – zpracovat jej do podrobností se jistě vyplatí. Provést podrobné analýzy konkurence pomůže najít konkurenční výhodu. Dobře specifikovat cílového zákazníka ušetří čas při hledání klientů….