Příběh úspěšné firmy – Seznam.cz

0
123

Seznam, najdu tam, co neznám! Kdo by tento slogan dneska neznal, když na většinu z nás logo Seznamu vykoukne, jakmile otevřeme okno prohlížeče. Možná ale nevíte, že tento nejznámější český internetový vyhledávač vznikl v jednom dětském pokoji…

Na konci dubna v roce 1996 tvůrce Ivo Lukačovič rozeslal po síti zprávu ve znění: „Předem se omlouvám za off-topic, velice rád bych vás pozval na návštěvu Seznamu těch nejlepších WWW stránek u nás.“
Není bez zajímavosti, že dnes nejnavštěvovanější stránka českého internetu vznikala v roce 1996 v dětském pokojíčku Lukačoviče. Úsměvně působí tehdejší počáteční problémy Seznamu. Rodiče zakladatele si před dvaceti lety stěžovali, že kvůli připojení k internetu nemohou telefonovat a že je vytáčení modemu v noci budí ze spaní.

Čím byl Seznam.cz v roce 1996? Klasickým internetovým katalogem, kde byly internetové stránky rozřazeny do jednotlivých kategorií. Na úvod se jednalo o 1 000 webových stránek. Fulltextové vyhledávání v Internetu tehdy Seznam.cz neměl, ale poskytoval svým uživatelům možnost využít služeb vyhledávače Altavista. Co ale Seznam.cz tehdy měl, bylo vyhledávání v rámci katalogu dle klíčových slov.

Kromě katalogu internetových stránek nabízel tehdy Seznam.cz také přehled novinek na českém internetu a žebříček nejlepších českých internetových stránek na Internetu.

Úvodní investice Iva Lukačoviče do Seznam.cz byla 50 000 Kč. Dle informací Hospodářských novin zaznamenala domovská stránka Seznam.cz v říjnu roku 1996 až 10 000 přístupů denně. Na stránkách Seznam.cz se také v tomto roce objevuje první bannerová reklama.

Rok 1997

Seznam.cz měl v rámci tehdy malého českého Internetu doslova raketový první rok. V roce 1997 se úspěšný start nezastavil. Během jednoho roku stoupla jeho návštěvnost až na 50 000 přístupů denně.

Mezi konkurencí ostatních rozcestníků, které tehdy na českém Internetu figurovaly (Atlas, Search.cz, U zdroje), si vydobyl pevnou pozici. Způsobil to zřejmě výrazný design a typická červená barva, která dodala stránce sexappeal, a odlišila ji tak od konkurence.

Současnost

Tak takové byly začátky Seznamu. Letos slaví 20leté výročí vzniku a i dnes má nad konkurencemi navrch. Čím to může být? Jistě tím, jaké vize a mise si firma stanovila. Zakladatel přizval ke spolupráci kolegy a společně vytvořili úspěšnou společnost.

Jednou z firemních vizí je: „Naše firemní kultura vznikala docela živelně, ale díky tomu je postavena na hodnotách, které společně sdílíme a jsou nám přirozené. Podporujeme inovace, komunikujeme otevřeně, jednáme slušně a jsme neformální. Ve vztahu k uživatelům, klientům i sami k sobě.“

Mise si Seznam.cz stanovil tyto:

  • Jsme a budeme česká společnost.
  • Naši zaměstnanci se podílejí na tvorbě výjimečných internetových řešení, naše služby jsou užitečné, jednoduché a spolehlivé.
  • Uživatelům nabízíme kvalitní bezplatné služby, pomáháme jim nalézat řešení a orientovat se na internetu.
  • Efektivní reklamou pomáháme našim klientům a podporujeme jejich podnikání.
  • Nabízíme informace, zábavu i komunikační možnosti na internetu, který prosazujeme jako bezpečný a bezbariérový.

Jak na vás tyto body působí? Je zde patrný hlavní zájem a to je zákazník, který na základě poskytnutí kvalitní služby rád zůstane. V čem to tkví? Často právě v jednoduchosti. Protože bylo cílem vytvořit jednoduchý a přehledný vyhledávač, cílová skupina je tak obrovská. Internet je pro mnohé lidi sice i dnes tak trochu španělská vesnice (zejména pro seniory), díky Seznamu.cz se však mohou do světa internetu dostat i bez rozsáhlých znalostí vyhledávání.

Hlavní vizí Seznamu.cz je: „Pracujeme na tom, aby internet byl nejsilnější české médium a na něm Seznam.cz místem první volby.“
„Pracujeme na tom“ v nás evokuje dojem, že firma se neustále vyvíjí, aby šla ruku v ruce s potřebami a požadavky zákazníků. Co myslíte, daří se jim to?

Charitativní činnost

„S růstem firmy vzniká také její společenská odpovědnost. Pomáhat ostatním pro nás znamená poděkování za vlastní úspěch. Máme silné mediální a uživatelské zázemí, díky kterému dokážeme získat také solidaritu veřejnosti. Dlouhodobá strategie společenské odpovědnosti Seznam.cz je založena na spolupráci se stálými a stabilními partnery.“

Mohlo by se zdát, že s obchodním světem, který je orientován na zisk, řídí se zákony trhu, konkurencí a řečí čísel, nemůže jít filantropie dohromady. Podobné tvrzení by však bylo hodně daleko od pravdy. Firemní filantropie se stává klíčovou složkou širšího konceptu společenské zodpovědnosti podniků.

Firma již není vnímána pouze jako subjekt, který má produkovat výrobky nebo služby výhradně za účelem vlastního zisku. Očekávání zákazníků a také investorů jsou dnes podstatně větší. Image firmy, kterou tvoří nehmotný majetek, intelektuální kapitál a její pověst je nesmírně důležitá. Nejen pro její obchodní a investorské vztahy, ale určuje také významnou část její tržní hodnotyProto se i firma Seznam.cz se připojila k charitativní činnosti.

Seznam.cz homepage je tak díky své píli a vizi podle údajů NetMonitoru s 6,0 mil. reálnými uživateli měsíčně nejnavštěvovanější stránkou českého internetu (stav k prosinci 2013)

Zdroje:
http://www.penize.cz/svetova-ekonomika/17750-jak-ceske-firmy-investuji-do-verejne-prospesne-cinnosti
http://onas.seznam.cz/cz/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam.cz

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno