Rady klinických psychologů, jak si zachovat psychickou pohodu během pandemie koronaviru

93

V těchto dnech více než jindy si mnozí z nás připadají pod tlakem. Karanténa zpřetrhala naše vztahy mimo nejbližší rodinu, omezila možnosti využití volného času a někomu dokonce zamezuje vykovávat běžné pracovní povinnosti. Spousta lidí proto cítí frustraci, úzkost, vztek či beznaděj. Byť sice neexistuje žádná zázračná rada, jak toto období psychicky dobře zvládnout, připravili jsme pro Vás alespoň výčet doporučení, která mohou být dle klinických psychologů, pana PhDr. Adama Suchého a Doc. PhDr. Miroslava Světláka PhD. účinná.

Pocity v karanténě

Okolnosti spojené s karanténou v mnohých z nás vyvolávají úzkost, vztek, frustraci. Někdo dokonce může za tyto pocity prožívat vinu, stydí se za ně. K tomu ale není důvod. Jedná se o přirozené reakce na neznámou situaci. A přiznejme si, že s pandemií takového rozsahu se nikdo z nás dosud nesetkal. Pokud ale cítíte, že Vám tyto pocity nejsou příjemné, nebojte se je přijmout. Zkuste si o nich promluvit třeba se členy rodiny, máte-li tu možnost. Pravděpodobně i oni mohou pociťovat něco podobného a vzájemné sdílení Vám může pomoci je zmírnit. Můžete také zkusit některou z technik, které Vám pomohou zakotvit se v přítomnosti a tím zmírnit úzkost z přemítání nad různými „kdyby“ a „co když…“ scénáři. Takovou technikou může být např. mindfulness. V přítomnosti se také můžete zakotvit pomocí zaměření se na svých pět smyslů (zkuste si říct, co zrovna vidíte, slyšíte, cítíte atd.). Možná si najdete dokonce vlastní způsob takového zakotvení v přítomnosti. V každém případě, mějte na mysli, že každá krize někdy skončí, i tato pandemie, a s tím, co bude po ní, stejně mnoho neuděláme. Proto snad není důvod se tím trápit.

Dodržujte opatření, buďte k sobě ohleduplní

Byť sice nemáme možnost moc ovlivnit, co bude po pandemii, můžeme alespoň ovlivnit, jak ji společně zvládneme, jak jako společnost zvládneme fungovat. Nestigmatizujte lidi, kteří jsou nakažení nebo v karanténě. Jistě nebylo jejich záměrem nakazit se úmyslně. Snažte se namísto toho pomoci již nastalé situaci – ať už se jedná o dodržování hygieny a nošení ochranných pomůcek. Pomáhejte také lidem, kteří pomoc skutečně potřebují, jako jsou senioři, lidé se sníženou imunitou nebo lidé již dříve nějak nemocní. Zjistíte, že alespoň takto budete moci mít události částečně pod kontrolou. A v situacích, které máme pod kontrolou, se dá vždycky snáze orientovat.

Buďme ohleduplní k lidem „v přední linii“ – zdravotníkům, prodavačkám, lékárnicím,…

Ačkoli v této době můžete být vnímavější ke svým tělesným pocitům, všímat si každého zakašlání, tlaku na hrudi nebo situace, kdy se cítíte unavení, není zas tak velká pravděpodobnost, že to bude způsobeno nákazou. Nechovejte se proto jako nemocní, dokud nemocní skutečně nejste. Pokud nemáte žádné příznaky nebo jen lehké, nechoďte k lékaři. Mohli byste ohrozit jak sebe, tak zdravotníky, případně další pacienty. Raději využijte linku 1212. Když totiž zahltíme zdravotnický systém, nebude možné pomoct těm, kteří ji opravdu potřebují. Pokud už opravdu musíte vyjít někam do veřejného prostoru, třeba na nákup nebo do práce, noste roušky a dodržujme rozestupy od ostatních,

Karanténa nejsou prázdniny ani mejdan

Byť mnozí z nás mají možnost vykonávat práci z domova nebo se jí vlivem okolností nemohou věnovat vůbec, je dobré uspořádat si den podle daných pravidel. Vyčleňte si každý den čas pro práci, pro rodinu, i čas jen pro sebe. Každý z nás by měl mít prostor, kde může být někdy sám a nerušen ostatními, kde se může soustředit na svoji práci nebo odpočinek. Nucené volno také můžete využít k dodělání domácích restů. V karanténě také neorganizujte rodinné sešlosti nebo mejdany. Shlukování většího počtu lidí zvyšuje pravděpodobnost přenosu nákazy. Trváte-li na kontaktu, zkuste raději využít Skype, telefon, nebo jiný způsob komunikace on-line.

Mluvte o koronaviru s dětmi

Není třeba dětem vysvětlovat dopodrobna, kde se koronavirus vzal, jaké má příznaky a další fakta, nezeptají-li se přímo samy. Raději dětem vysvětlete, jak se mají při pohybu venku ochránit, a že musí pomoci ochraňovat i slabší, babičky, dědečky a nemocné lidi. Uklidněte je, že vážné nebezpečí jim nehrozí. Zároveň ale vysvětlete, že i když mají ve škole volno, nejde o prázdniny. Každý během karantény máme své povinnosti. Zkuste proto dohlédnout, aby i děti věnovaly část dne přípravě do školy a učení.

Nejen pevný režim ale i strava a pohyb

Mít dobře fungující imunitní systém je v této době více než důležité. Snažte se proto stravovat zdravě a přijímat dostatek tekutin. Sice to zní jako otřepaná fráze, ale takový střevní mikrobiom je zásadní pro naši imunitu. Snažte se proto jíst hodně čerstvého ovoce a zeleniny, zakysaných mléčných výrobků a omezit potraviny, které střevní mikrobiom narušují, jako jsou těžká jídla nebo alkohol. Nezapomínejte ani na pohyb. Nebudete-li se při tom nějak shlukovat, můžete si v karanténě jít zaběhat nebo se projít do lesa, parku, nebo na jiné místo, kde se nepohybuje větší počet osob.