Šéf mi ukradl nápad

191

Na schůzce přijdete s nápadem, jak zorganizovat pracovní postup. Nikdo neposlouchá. Později na vás šéf volá: „Mám nápad!“ – je to ten samý nápad, se kterým jste přišli před třemi týdny.

Přirozeně si myslíte, že šéf si váš nápad nakonec zapamatoval, ale vydává ho za svůj vlastní. Takže vám prostě ukradne nápad, přestože věděl, že byl váš (samozřejmě totéž se může stát, když je vaším šéfem i žena)

Co ukázal výzkum?

Psychologický výzkum ukázal, že opakování něčího nápadu nemusí být vždy špatný úmysl a dotyčný to udělá často nevědomky. Skupina dvou až čtyř studentů měla generovat návrhy pro řešení problému, například jak snížit počet dopravních nehod.

O týden později se skupina opět setkala a účastníci byli instruováni, aby generovali nové nápady, jak snížit počet dopravních nehod. Za jedněch podmínek studenti měli jen vymýšlet nové nápady, zatímco za dalších podmínek museli studenti přemýšlet o původu každé myšlenky, která jim přišla na mysl. Byla to opravdu nová myšlenka, nikoli ta, kterou nabízeli už minulý týden? Bylo to něco z toho, co zaslechli minulý týden, nebo to alespoň znělo povědomě?

Účastníci, kteří byli požádáni, aby zkoumali původ myšlenek, kopírovali nápady z minulého týdne mnohem méně než účastníci, kteří spontánně vytvářeli nápady nové, bez kontroly jejich novosti.

Lidé zkrátka zapomínají

Zdá se, že lidé nápady zapomínají – když pak opět přijdou, už neví, že nápad vymyslel někdo předtím. Může to být tím, že myšlenka, kterou jsme již dříve někde zaslechli, nám na mysl přijde pravděpodobněji (vizte zde podobný příklad pozorování u testování pomocí otázek s výběrem správné odpovědi)

Co nás tento experiment naučil? Co je nejdůležitější – když váš šéf zkopíruje váš nápad, mohl prostě zapomenout. Zkrátka si nemusí pamatovat, že jste stejné nebo podobné řešení navrhli už před několika týdny.

Určitě byste měli konfrontovat svého šéfa s tím, že jste stejnou myšlenku pronesli už dříve. Nicméně, váš šéf nemusí být nutně zlomyslný; může být prostě jen zapomnětlivý. S tímto vědomím můžete být uvolněnější, než kdybyste nutně předpokládali, že váš nápad ukradl úmyslně.

Experiment také poskytuje poučení pro případ, že šéf jste vy. Vaši podřízení a kolegové nevidí rádi, když jim ukradnete nápad – můžete to vyřešit tak, že se sami sebe zeptáte a popřemýšlíte, odkud ten nápad vlastně je. Uznání, že jste myšlenku zaslechli už někdy dříve, může zabránit jejímu kopírování. Alespoň si můžete pro sebe konstatovat, že nápad skutečně už řekl někdo před vámi.

Tato studie je pěkným příkladem toho, jak nám znalosti kognitivní psychologie mohou nabídnout na situaci jiný úhel pohledu a uklidnit nás.