Umíte správně relaxovat?

V hektickém tempu dnešní doby se nikomu z nás nevyhne stres.  Trpíme únavou, jsme podráždění a roztěkaní.  Nevíme kam dřív – pro syna do školky, na poradu s kolegou – a večer nezapomenout na nákup! Máme ale v rozvrhu čas také sami pro sebe?

Pravidelná relaxace nám pomáhá zmírnit stres a působí také preventivně.  Dochází při ní k uvolnění svalového napětí a také naší mysli, čímž stimuluje tvořivost. Navíc podporuje trávení a imunitu – a přiznejme si, kdo z nás dosud nezažil potíže spojené s rychlým zhltáním jídla ve spěchu? Na relaxaci bychom si měli vyhradit čas každý den, aby se dostavil kýžený účinek. Pojďme si nyní říct více o některých oblíbených technikách relaxace:

Autogenní trénink

Jde o techniku, která si při pravidelném cvičení klade za cíl uvolnit vnitřní napětí, obnovit sílu a v pokročilejších fázích také ovlivnit některé tělesné pochody pomocí autosugesce. Trénink sestává z řady navazujících cvičení – před samotným zahájením cvičení je důležité navození stavu relaxace. Ten navodíme například na klidném místě v leže na zádech v pohodlné poloze. Pokoušíme se co nejvíce uvolnit svaly a v duchu se soustředíme na myšlenku: „jsem zcela klidný“. Zároveň se pokoušíme vypudit myšlenky na jakékoliv plány, problémy apod. a soustředíme se na pocit klidu a uvolnění.

Cvičení začíná navozováním pocitů tíhy v jednotlivých částech těla. Soustředíme se na myšlenku „pravá ruka je těžká“.  Postupně procvičujeme „tíhu“ i v ostatních částech těla – a posléze v celém těle. V prvních dnech cvičení je velmi obtížné podobné pocity vyvolat, časem se však dostaví a postupně zesiluje. Další fáze cvičení se zaměřují postupně na pocit tepla v těle, klidný dech a srdeční tep, teplo v oblasti břicha a chlad v oblasti čela.

Jóga

Jóga je cvičení, mající kořeny v hinduistickém učení. Pomáhá k protažení těla i relaxaci mysli, obnovuje pružnost páteře, často ztuhlé díky sedavému zaměstnání. Cvičící zaujímá jednotlivé jógové pozice (asány), soustředí se na svůj dech a na činnost svých svalů při cvičení. Před vlastním cvičením je také vhodné alespoň krátce uvolnit veškeré svalové partie a zklidnit své dýchání.

Meditace

Stejně jako v předchozích případech je důležité si k meditaci vyhradit klidné a tiché místo a odstranit veškeré rušivé vlivy (vypnout mobil apod.). Výchozí pozicí bývá sed – ať už klasický sed, např. na posteli s chodidly na zemi, nebo známá pozice lotosového květu z jógy.  Důležité je mít rovná záda a vzpřímenou hlavu, nebýt nepříjemně zkřivený. Následně zavřete víčka, klidně dýchejte a soustřeďte se na postupné uvolňování všech částí těla. Po „probuzení“ ze stavu meditace byste se měli cítit uvolnění a odpočatí.

Předchozí článekPřechod od managementu k leadershipu
Další článekJak vybrat ty nejlepší zaměstnance?
Martin Hudec
Mým oborem je podniková ekonomika a management, mé srdce si však získala především oblast marketingu, které se nyní aktivně věnuji. S mým zaměřením souvisí i zájem o psychologii – neboť modely trhu jsou jedna věc, ale člověk navzdory učebnicové teorii nejedná vždy racionálně – do hry vstupují osobnostní faktory, emoce apod. Proto se pokouším proniknout hlouběji do tajů lidské mysli a porozumět motivaci lidského chování.