Nové trendy v HR: Collaborative Hiring aneb vyberte toho správného kandidáta jako tým

0
105

Nové trendy v HR: Collaborative Hiring aneb vyberte toho správného kandidáta jako tým

Výběr toho nejlepšího kandidáta tradičně spočívá v rukou manažera týmu, personalisty nebo rovnou CEO, zkrátka v rukou jednoho člověka. Svět práce se ale rychle mění a s ním i metody výběru zaměstnanců. O procesu výběru už tak často nerozhoduje pouze jeden člověk, ale zapojeni jsou i potenciální kolegové nebo klidně spolupracovníci z jiných oddělení. Přesně toto je základ collaborative hiringu, v překladu „společného náboru“. Jeho efektivitu už otestovaly velké firmy jako je Netflix nebo Apple a stává se čím dál větším trendem. V čem tedy tkví jeho hlavní výhody a jak takový collaborative hiring vypadá?

Zapojte členy týmu a udělejte dojem na kandidáta

Collaborative hiring pomáhá z výběrového řízení vybrat toho nejlepšího. To je bezesporu jedna z hlavních výhod, kterou tento model náboru přináší. Nejlepší kandidát není totiž automaticky ten, který má nejvíc zkušeností, ale taky ten, který dobře zapadne do týmu a sdílí hodnoty firmy. V tomto můžou být potenciální spolupracovníci velmi nápomocní, a to už třeba jen tím, že mohou nabídnout rozdílné úhly pohledů. Dojem jednotlivce může být totiž často (i nevědomě) zkreslen. Díky collaborative hiringu dáte také pracovníkům, kteří se na výběru podílejí, najevo, že vás jejich názor zajímá a mají možnost podílet se na rozhodnutí firmy. Jsou to přece jen hlavně oni, kdo budou s novým pracovníkem v nejužším dennodenním kontaktu.

I zkušenost kandidáta s výběrovým procesem bude díky collaborative hiringu pozitivnější. Možnost seznámit se s budoucími kolegy a probrat s nimi náplň budoucí práce každý kandidát s radostí uvítá. Firma bude díky tomu také působit transparentně a ukáže kandidátovi, že v ní panuje podporující atmosféra. V neposlední řadě může být výhodou collaborative hiringu zmírnění stresu personalisty (nebo jiné osoby zodpovědné za nábor) z toho, že je zcela na něm vybrat nejlepšího kandidáta. Konečné rozhodnutí sice udělá on, ale poradní hlasy můžou být velkou pomocí. A to i v případě, že se přihlásilo kandidátů málo. Názory dalších členů týmu můžou totiž sloužit i při rozhodnutí, zda některého z kandidátů vůbec přijmout, nebo raději investovat další čas do hledání toho pravého.

Od inzerátu až po onboarding

Pomoc spolupracovníků nemusí spočívat pouze v tom, že si s jednotlivými kandidáty při pohovoru promluví. Je dobré budoucí kolegy nového pracovníka zapojit už při tvorbě inzerátu. Jaká je přesná náplň jejich práce? Jaký by měl nový zaměstnanec být? Co je na jejich práci náročné a co se dá naopak jednoduše naučit? Co se jim na jejich aktuální práci nejvíce líbí? To všechno jsou otázky, které může personalista nebo jiná osoba zodpovědná za výběrové řízení aktuálním pracovníkům položit a získat tak podrobnou představu o tom, jaký by měl nový pracovník být a co by měl splňovat. Dalším krokem zapojení kolegů je už zmiňovaný rozhovor s kandidátem. Někdy není v silách personalisty kvalitně zhodnotit například potřebné technické znalosti, v tomto případě je pomoc dalších lidí nepostradatelná. Zapomínat by se samozřejmě nemělo ani na onboarding. Jsou to totiž právě kolegové, kteří hrají zásadní roli v tom, jak se nový pracovník do týmu adaptuje a jejich role je zde nenahraditelná.

Ne vše je vždy růžové

Jako všechno, i collaborative hiring sebou nese několik rizik a nevýhod. Organizace času více lidí do jednoho termínu může být skutečně náročná. Rizikem může být také nezkušenost zaměstnanců při vedení rozhovoru s kandidátem. Zde je velmi důležitý alespoň krátký trénink a zaškolení. Problémem může být také to, že se někteří zaměstnanci můžou obávat kandidáta, který je více kvalifikovaný než oni a mohl by ohrozit jejich postavení ve firmě. Tato rizika je potřeba si uvědomovat a dopředu o nich přemýšlet, i přesto může být ale collaborative hiring užitečným nástrojem a cestou ke kvalitnějšímu výběrovému řízení ve vaší firmě.

Zdroje informací:

Předchozí článekV čem tkví hodnota uvědomění?
Další článekRadek Brzobohatý (Smero), příprava na dráhu lektora ve firmě
Gabriela O.
Vždycky mě zajímalo, jak lidé přemýšlí a jaké myšlenky a pocity se skrývají, za tím, co říkají. Taky mě baví psát, hrát si se slovy a vymýšlet věci. Při bakalářském studiu jsem proto zkombinovala dva zdánlivě nesouvisející obory – psychologii a žurnalistiku a rozhodně nelituji. Momentálně už studuji pouze psychologii a do budoucna bych se chtěla věnovat výběrovým řízením, organizaci teambuildingů nebo třeba HR marketingu. Oblast pracovní psychologie je totiž to, co mě aktuálně nejvíc zajímá. A právě o té píšu články pro Institute of Applied Psychology https://www.psychometry.cz/.

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno