7 otázek, které byste si měli položit na konci dne

228

Když se moříte v práci, ať už doma nebo v kanceláři, je snadné spadnout do pasti pochybností toho, kolik položek ze seznamu „Co dnes musím udělat“, jste splnili a kolik jste toho nestihli. Ale existuje mnoho užitečnějších (a i důležitějších) možností, jak se hodnotit. Zeptejte se sami sebe některé z těchto otázek na konci dne, nebo když si plánujete rozvrh.

Vytvářejte strategie a postupy, které budou do budoucna produktivní.

  1. Udělali jste dnes něco, co se vám vyplatí do budoucna?
    Zeptejte se sami sebe, jestli jste udělali nějakou investici do budoucna, která vám později znovu a znovu vrátí vaši snahu.
  2. Vybudovali jste nebo jste posílili některý z vašich důležitých vztahů?
    Tohle nepotřebuje vysvětlení, ale jde o to, zda přirozeně upřednostňujete budování vztahů a tohle „sociální inženýrství“ považujete za jednoznačný princip.
  3. Náklady obětované příležitosti.
    Dokonce, i když to, co jste udělali, bylo produktivní, nebylo i něco, co by bylo produktivnější? Zeptejte se sami sebe: “Pokud bych se měl rozhodnout, co z těchto věcí nebudu dělat, která z nich by to byla?
  4. Udělali jste dnes něco, co odráží ty nejdůležitější základní hodnoty?
    Například, pokud považujete za nejdůležitější osobní hodnotu třeba laskavost, přemýšlejte, jestli jste bylo obzvláště laskavý ke každému během dne? Může to být i nějaká maličkost, třeba jen vyslechnout kolegu, který měl zrovna špatný den. Takto strávený čas není zbytečný, pokud to ve vás zanechá pocit, že jste byli sami sebou a vydali ze sebe to nejlepší.
  5. Udělali jste dnes něco, co by pomohlo zmírnit probíhající frustraci nebo něco, co vám vysává energii?
    Například, pokud váš počítač běží poslední dobou pomaleji, můžete jej vyčistit a instalovat systémy, které ho udrží v chodu a zabrání dalšímu zpomalování v budoucnu.
  6. Dodrželi jste nějaké zvyky a návyky, jak se udržet v kondici nebo jak zlepšit své klíčové dovednosti?
    Třeba psaní. Pokud někdo rád píše a napíše něco každý den, udržuje ho to v „psací kondici“ a není pak nutné se do toho znovu dostávat, pokud by nějakou dobu nepsal vůbec. Stejné to může být se sportem nebo jiným koníčkem.
  7. Co jste udělali správně?
    Pokud se přirozeně zaměřujete hlavně na to, kolik času jste promrhali, zkuste si položit otázku, co jste dneska udělali produktivního. Takto se nebudete zbytečně kritizovat.

Pocit, že nikdy nemůžete splnit celý seznam úkolů, je demoralizující. Avšak tím, že se sami sebe budete ptát na výše uvedené otázky, se můžete soustředit na to, co je nejdůležitější a cítit se lépe ohledně své produktivity, i když jste se nedostali na konec seznamu. Nemusíte se ptát sami sebe na všechny tyto otázky každý den – to by asi bylo neproduktivní a neefektivní – ale zkuste si je takto zodpovědět alespoň příležitostně. Pokud změníte otázku, například místo „Co jsem dneska nestihl/a“ si řeknete „Co se mi dnes povedlo“, pomůže vám to vyhnout se slepým uličkám při hodnocení své produktivity.