Dosáhněte čehokoliv! Stačí změnit přístup

132

Když chcete nový účes, jdete ke kadeřníkovi. Dámy toužící po novém líčení zajdou za vizážistkou. Co ale udělat, když chcete kompletně změnit způsob myšlení? Rádi byste něčeho dosáhli, ale nějak to nejde? Zde nepomůže profesionální make-up ani kouzelná hůlka. Musíte totiž změnit sebe. Jde to? S trochou snahy a odhodlání můžete díky vnitřním postojům získat třeba nový, zdravější a fit zevnějšek.

Je to těžké, ne-li nemožné, abyste neustále motivovali sami sebe a dělali něco, co byste měli, ale ve skutečnosti se vám tolik nechce. Pokud právě teď neřešíte problémy typu prevence diabetes nebo průchodnost cév, pak vás asi málo co povede k tomu, abyste více cvičili, jedli více vlákniny nebo snížili příjem sladkostí a potravin s vysokým obsahem tuku. Dokonce i v případě, kdy máte reálné obavy o své zdraví, motivaci pro to něco dělat může být těžké najít zrovna tak.

Chtěl bych, ale…

Existuje termín pro smíšené pocity, které přicházejí společně – jsou to aspekty našich cílů – pozitivní i negativní: konflikt přístup-vyhýbání. Určitě to znáte z práce, nebo jiných oblastí svého života. Chcete něco, ale zároveň to nechcete, protože pro to musíte také něco udělat. Rozmýšlíte se, zda půjdete za tím, co chcete a budete s tím zápasit, nebo zůstanete tam, kde jste. Je to naprosto normální a běžné pro každého, kdo cítí, že bude muset něco změnit, aby něčeho dosáhl. Pokud chcete zhubnout, být fit nebo prostě být zdravější, pravděpodobně počítáte s tím, že se budete muset vzdát něčeho, co vám dosud přinášelo potěšení. Pravdou je, že se nemusíte ani tak něčeho vzdávat, jako spíš změnit svůj postoj.

Jednou z možností je přestat si říkat a nutit se chodit každý den do posilovny, i když opravdu nemáte čas ani energii pro velkou zátěž. Stejný nesmysl je odmítat veškeré sacharidy, i když milujete pečivo. Místo toho začněte trochu realističtěji. Učiňte širší, otevřenější závazek k tomu, abyste se cítili lépe. Zaměřte se na věci, které můžete udělat postupně den po dni, přemýšlejte, jak zlepšit své zdraví a svůj vztah k jídlu, pokud je to nutné. Zkuste si vybrat jednu zdravou věc, kterou je třeba udělat pro sebe každý den – je to v podstatě jen vypínač, kterým přepnete z negativního myšlení na pozitivní. Nezapomeňte, že trvalé změny v postojích a chování přicházejí pomalu.

 

Zde je několik tipů a doporučení:

– Vyberte si jeden den v týdnu – třeba neděli – a udělejte si trochu času na přemýšlení o svých cílech a obnovujte tak svůj závazek ke zdravějšímu myšlení a životu. Flexibilně si naplánujte, jak chcete dosáhnout těchto cílů v následujícím týdnu.

– Neklaďte si příliš vysoké cíle, kterých dosáhnete jen velmi obtížně. Buďte upřímní a realističtí.

– Nikdy si neříkejte „Odteď držím dietu“, místo toho se zaměřujte na konzumaci zdravějších potravin a berte v úvahu i jejich porce. Rozdíl je v tom, že je v tomto třeba uvažovat dlouhodobě do budoucna, pokud jde o měnící se stravovací návyky.

– Naplánujte si jídlo a občerstvení v předstihu, abyste zabránili náhodnému stravování a přejídání se.

– Najděte jednodušší způsoby, jak se stravovat zdravě; mějte po ruce kvalitní potraviny a ty nezdravé zbytečně neuchovávejte.

– Snižte stres tím, že si na sebe uděláte víc času a dopřejete si více spánku.

– Najděte si zájmy, abyste neměli čas zbytečně přemýšlet o jídle.

– Zkoušejte nové věci, které vám dopomohou ke zdravému životnímu stylu, ale nenuťte se do ničeho, co se vám příčí, nebo víte, že vás nebude dlouho bavit. Hledejte jakékoliv alternativní způsoby, jak dosáhnout svého cíle.

– Najděte si ke svému snažení kamaráda, se kterým můžete své nové závazky a cíle sdílet, budete se vzájemně „hlídat“ a udržíte se tak v tempu.

– Místo přemýšlení o tom, jak těžké je změnit své stravovací návyky, nebo jak náročná bude hodina cvičení, přemýšlejte, jak se budete cítit po tom, co to zvládnete.

– Snažte se předvídat „spouštěče“ situací (třeba náhodné zabloudění do oddělení cukrovinek v supermarketu nebo nadměrný stres, který se pak snažíte “zajíst”) a budete tak mít možnost se jim zavčas vyhnout. Pokud to nezvládnete, tak to jednoduše přijměte jako fakt, že nikdo není dokonalý.

– Hledejte nové způsoby, jak zůstat motivován.

– Udržujte pozitivní myšlení. Například, neříkejte si „Neměl jsem jíst čokoládu“ nebo „Udělal jsem to špatně.“ To je negativní myšlení, které vás nebude motivovat. Místo toho zjistěte, jak do svého jídelníčku zakomponovat to, co máte rádi, abyste i tak zůstali zdraví.

– Pokud vypadnete z „jedoucího vlaku“, prostě naskočte zpátky. Nelámejte si hlavu chybami, které jste udělali, namísto výčitek se z nich poučte.

– Vždy k sobě buďte upřímní, když přemýšlíte o svých cílech a závazcích ke zlepšení svého života.

Pokuste se dostat k jádru problémů ve vašem životě, které mohou přispívat k vaší neschopnosti se o sebe lépe starat. Pokud s tím potřebujete pomoci, neváhejte začít spolupracovat s odborníkem v oblasti duševního zdraví.