Jak se bránit manipulaci?

0
297

Každý z nás někdy v životě již potkal člověka, který rád manipuluje s lidmi v jeho okolí. Může se jednat o rodiče, přítele či přítelkyni, nadřízeného v práci či obchodního partnera. Pokud nedokážeme včas rozeznat manipulaci ze strany druhé osoby, nepodaří se nám nejspíše ani získat kontrolu nad situací. Výsledek takové situace je pak jasný.

Manipulátoři se zkrátka pohybují všude kolem nás a ovlivňují náš pracovní i soukromý život. Díky následujícím zásadám můžete být vždy jeden krok před nimi! Tyto rady se vám budou hodit také v podnikání.

 

ZÁSADA Č. 1 – ZŮSTAŇTE FÉROVÍ A VĚCNÍ

Nikdy neklesněte na jeho úroveň. Nenechte se tedy nakazit jeho taktikou. I když se jen těžko odolává. Tato zásada uvádí, že byste měli zůstat u argumentů a nadále předkládat jen věcná zdůvodnění. Na oplátku je vyžadujte i od něj, naslouchejte a ptejte se. Toto jednání bude manipulátora rozčilovat a začne si být nejistý.

 

ZÁSADA Č. 2 – ZŮSTAŇTE V KLIDU A V POHODĚ

Je snadné toto doporučení napsat, těžší ovšem je v praxi uvést. Existuje několik možností, jak si zachovat klid. Soustřeďte se především na to, že manipulátora nechcete nechat vyhrát. Pokud se vám podaří zůstat v klidu, jste o jeden mílový krok napřed!

 

ZÁSADA Č. 3 – NEREAGUJTE KAUZÁLNĚ

Jestliže s vámi někdo manipuluje, typickou reakcí je obranný mechanismus. Manipulátor vás slovně atakuje neférovým způsobem a vy si to samozřejmě nenecháte líbit. Minimálně máte nutkání to udělat. Hlavním cílem této zásady je tedy zastavit tento automatický obranný mechanismus.

 

ZÁSADA Č. 4 – SLEDUJTE SVŮJ CÍL

I když jste v obchodním jednání narazili na manipulátora, do konverzace s ním jste šli s nějakým cílem. Držte se ho. V této situaci vám také může pomoci, pokud před samotným zahájením jednání si společně ujasníte cíl daného setkání. Pokud konverzace nikam nespěje, nebo cíle již není možné dosáhnout, buďte iniciativní a rozhovor ukončete. Jinak marníte nejen svůj čas, ale může vás manipulátor vyprovokovat svým jednáním k porušení zásady č. 3, a to přeci nechceme.

ZÁSADA Č. 5 – SOUSTŘEĎTE SE NA KONKRÉTNÍ CHOVÁNÍ

První dojem z obchodního partnera vás může natolik ovlivnit, že se dopustíte určitých chyb. Budete již dopředu odvozovat ze svých domněnek jeho chování, úmysly, zájmy či vlastnosti. Pokuste se tyto své domněnky odsunout do pozadí a soustředit se především na konkrétní chování.

Do jednání vstupujte optimisticky a s jistou dávkou důvěry.

 

ZÁSADA Č. 6 – DEJTE ŠANCI DOHODĚ

Na obchodním jednání jste narazili na manipulátora a odhalili jeho zjevné chování. Máte chuť prásknout dveřmi? A kdo by neměl v tuto chvíli. Vy ovšem zůstaňte nad věcí a nabídněte smír. Vyzvěte ho k dalšímu (tentokrát již konstruktivnějšímu) rozhovoru. Využijte dohody. Nyní je již na něm, aby udělal další krok. Jeho rozčarování z dané situace můžete využít pro svůj prospěch a hledat společné a adekvátní řešení situace.

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.