Jak zefektivnit svůj pracovní týden a mít více energie

15
planning
efektivní plánování práce

Pracovat chytře, ale méně, je snem většiny z nás. Znamená to totiž dostávat stejnou odměnu za práci, která nám ve výsledku vezme mnohem méně energie. Tu pak můžeme investovat do sebe, do rodiny nebo do svých vlastních projektů. Otázkou tedy zůstává, jak si zefektivnit práci tak, abychom toho všeho dosáhli. 

Samozřejmě ne vždycky si to člověk může dovolit. Abychom určitý projekt zdárně dokončili, musíme občas prostě zatnout zuby a pracovat přesčas nebo o víkendech. Ve většině případů se nicméně dá práce naplánovat tak, abychom byli finančně zajištění a dokázali si udržet zdravou rovnováhu mezi osobním a profesním životem. 

„Radek je velice úspěšný programátor. Pracuje sám na sebe a se svými klienty má skvělý profesní vztah. Jeho osobní ovšem trošku pokulhává. Už si ani nepamatuje, kdy naposledy byl se ženou na dovolené nebo kdy skončil v práci dříve, než v osm hodin večer. Začíná být vyčerpaný a podrážděný. Teď se snaží najít balanc. Nicméně, není to snadné. Návyky se totiž přeučují docela těžce…” 

Proč pracovat chytře?

Lidé, kteří pracují chytře, rozumí tomu, že naše energie není nevyčerpatelná. Protože právě na zásobách energie stojí celý tvůrčí proces. Díky tomu pak máme mnohem více času na to, svobodně si vše promyslet, naplánovat, zkoušet nové věci a nebo inovovat ty staré a osvědčené…  Když si dopředu zorganizujeme svou práci tak, aby byla co nejefektivnější, tak ve výsledku budeme mít i více času na odpočinek a regeneraci. Sebeláska a respekt k sobě i druhým. To je něco, co bychom si měli všichni vylepit na ledničku a číst si to každý den. 

Jak si zefektivnit pracovní týden?

Plány a záměr

Předtím, než se pustíte do nového projektu je dobré se na chvíli zastavit a popřemýšlet nad záměrem. Díky tomu, že si dopředu promyslíme, co je pro nás důležité, si určíme priority, podle kterých pak můžeme sepsat konkrétní plán. Je nicméně rozdíl mezi tím, když si určujeme cíl, který chceme realizovat v průběhu řekněme měsíce, nebo když plánujeme projekt, který nám zabere minimálně několik měsíců až let.

Každé ráno si sepište ideálně 3 věci, kterých byste chtěli toho dne dosáhnout a seřaďte je podle priority. Pomůže vám to s organizací času. Toto pak můžete aplikovat i v delším horizontu (například šesti měsíců). Zvláště u dlouhodobých cílů je pak důležité stanovit si vizi (tzn. čeho chceme dosáhnout), misi (tzn. jak toho chceme dosáhnout) a cíl (tzn. co se musí udělat, v jakém časovém horizontu a v jaké kvalitě). Chápu, že udržet si motivaci není snadné. Pokud byste potřebovali trošku pomoci, můžete vyzkoušet webinář Rekonstrukce identity, který se krom jiného zaměřuje i na to, jak si udržet motivaci a vydělávat i v těžké době.  

Příjemný pracovní prostor bez vyrušení

Nejlepším způsobem jak kontrolovat to, jak moc se necháme rozptýlit od práce, je to, že se pokusíme odstranit „pokušení”. Zkuste si proto doma domluvit pracovní hodiny, které budou ostatní členové domácnosti respektovat. Mohl by k tomu například pomoci nápis „nerušit”, zavěšený na dveřích. Krom toho je však důležité mít při práci kolem sebe příjemný prostor, kde se budete cítit dobře v jakékoli situaci. Ideální je nemít kolem sebe příliš mnoho věcí a snažit se uzpůsobit pracovnu tak, aby byla světlá a aby byla možnost často větrat. 

Příjemný pracovní prostor je základ

Mít pauzy (bez technologií) na protažení, čerstvý vzduch

Podle mezinárodního průzkumu softwarové a informační společnosti se na práci dokážeme plně soustředit jen přibližně hodinu a půl. Na vině by dle dostupných informací měla být naše neschopnost multitaskingu. Necháváme se rozptylovat emaily, po očku pokukujeme po sociálních sítích a u toho ještě čteme co je nového ve světě. Není proto divu, že nám trvá přibližně celých 9 minut, než se natolik zkoncentrujeme, abychom byli schopni pokračovat v práci. Když už tedy pracujete na konkrétním úkolu, snažte se na něj opravdu soustředit. Vypněte si notifikace a zkuste nepodléhat pokušení a nekontrolovat ani své sociální sítě. Však ono vám nic neuteče. Co však pro své zdraví (a efektivitu v práci) udělat můžete je toto:

  1. Větrejte v místnosti. Čerstvý vzduch dokáže s vaší kreativitou zázraky.
  2. Dělejte si pravidelné přestávky na protažení.
  3. Dbejte na dostatečný příjem tekutin.
  4. Jezte střídmě a kvalitně.

Přehodnotit priority – zastavit se a popřemýšlet, jestli to, co mám nastavené teď, mi stále přináší užitek i do budoucna. 

Spousta z nás má stále problémy s tím, naučit se říci „NE” na věci, které nám již nepřináší užitek. Je to často z důvodu, že si nenajdeme čas na zpětné přehodnocení situace, se kterou se potýkáme a tzv. „jedeme na setrvačník”. 

Život, peníze a priority

V praxi to pak vypadá třeba takto: 

Stále chodíte na kurz fotografování, do kterého jste se zapsali před měsícem a to i přesto, že vám nesedí jak obsah lekcí, tak ani styl daného lektora. Případně máte doma kopy materiálů, knih a učebnic, které nadále nepoužíváte a které vám jen chytají prach na poličce.

Když si však najdete čas na přehodnocení toho, co ve svém životě chcete a co by bylo lepší jednoduše nechat jít, najednou si uvědomíte, že máte mnohem více času i energie na věci, které vám dělají radost. Proč byste měli brát na oběd klienta, který neplatí včas faktury, když byste ten čas mohli strávit učením se něčeho nového nebo trávením času s přáteli?

Až si tedy příště budete zapisovat události do svého kalendáře, zkuste se nejdříve zamyslet nad následujícími otázkami:

  • Pomůže mi to k dosažení cílů? 
  • Bude to nápomocné mně nebo někomu na kom mi záleží?
  • Pomůže mi to se zlepšovat a profesně či osobnostně růst? 
  • Budu se u toho bavit?

Pokud je odpověď ne, tak není důvod to ve svém životě mít.