Nenechme se ovlivnit prvním dojmem

0
85

Veronika přišla na obchodní jednání a muž, se kterým se měla jednat, jí byl v určitém ohledu nesympatický. Možná to dělal jeho vzhled, zvolené oblečení, jeho způsob vystupování či komunikace. Ať už to bylo čímkoliv, nechala se Veronika natolik ovlivnit, že na konci schůzky nebyl obchod uzavřen. A přitom to mohlo posunout její firmu kupředu…

Při jednání s lidmi jsme ovlivňování nejvíce prvním dojmem, který v nás lidé zanechají. Vytváří se během několika vteřin na základě toho, co je v danou chvíli u toho druhého viditelné a slyšitelné.

Protějšek, se kterým komunikujete, tak nehodnotí jen to, co říkáte, nýbrž také další faktory: pohlaví, barva pleti, postava, účes, vousy, věk a mnohé další.

Výzkumy dokazují, že prvnímu dojmu lidé přisuzují až přehnanou váhu a je pak velmi složité obrázek, který si o vás druhý vytvoří, změnit.

Při posuzování osob myslete na to, že tento princip funguje i naopak. I ostatní vás při prvním setkání hodnotí.

Abyste například při výběru pracovníků nebyli ovlivněni prvním dojmem, ale spíše uvažovali racionálně a psychologicky, nahlédněte do této problematiky hlouběji. Více informací ZDE!

https://psychologieprokazdeho.cz/kalendar-akci/792016-vyberove-rizeni-ocima-psychologa/

Chyby v posuzování lidí

Pokud se necháváte unést jediným výrazným rysem, který přebije všechny ostatní, použili jste chybu v posuzování zvanou haló-efekt.

Příkladem takového posuzování může být situace, kdy vás druhá strana zaujme tím, jak rozhodně a suverénně dovede odpovídat na otázky a stavět se k problémům. Již vám však může uniknout, že mnoho z těchto kroků je nepromyšlených a druhý člověk tím může zakrývat svoji nejistotu.

 

Logická chyba

Této chyby se lidé dopouštějí na základě zkušenosti, kdy se domnívají, že některé vlastnosti spolu úzce souvisí.

Příkladem může být situace, kdy se domníváme, že chytrý člověk bude schopen vést dobře kolektiv. Nebo výřečný člověk bude dobrých obchodníkem. Tyto vlastnosti spolu ovšem nijak nesouvisí.

 

Efekt mírnosti

Vyskytuje se v těch situacích, kdy u sympatického člověka přikládáme větší význam kladným vlastnostem, zatímco ty negativní odsouváme do pozadí.

U nového partnera se můžeme soustředit na pozitivní společně věci a odlišnosti přehlížíme či úplně ignorujeme.

Efekt mírnosti hraje v pracovně právních procesech a celkově i v obchodě obrovskou roli. Proto k němu přistupujte tak, že může být dobrým sluhou, ale opravdu zlým pánem. Opravdu je váš dodavatel ten nejlepší? Nechováte se určitým způsobem jen proto, že druhého člověka máte rádi? Nedržíte si ve firmě zaměstnance, kteří mají menší výkony, ale máte je určitým způsobem rádi?

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno