Pracovní pohovor – slovní spojení, které u mnoha kandidátů vyvolává naděje na lepší zítřky, zatímco u některých spíše náhlé pocity nevolnosti. Jak docílit toho, aby se slibně vyvíjející přijímací řízení neproměnilo během několika minut v totální propadák?
Možná to znáte sami: Po dlouhém váhání jste se konečně rozhodli udělat první krok ke změně a odpověděli na zajímavou pracovní nabídku. Pokud váš životopis náboráře zaujal natolik, že se rozhodl pozvat vás do dalšího kola výběrového řízení, máte první krok úspěšně za sebou. To nejtěžší vás však teprve čeká: přesvědčit personalistu, popř. svého budoucího nadřízeného, že jste pro danou pozici ti praví. Přinášíme pět osvědčených tipů, díky kterým na pohovoru (nebo dokonce ještě před ním) zabodujete.
1. Slušnost na prvním místě
Chování je vaší nejlepší vizitkou. Proto buďte za všech okolností zdvořilí, dáváte tím tak najevo svou profesionalitu (nakonec, i ve vyhraněných situacích lze dát jasně najevo svůj názor, aniž bychom upustili od zdvořilostního tónu). Platí to i před samotným pohovorem: Často slyším uchazeče kritizovat personalisty, že se ozývají s výsledkem výběrového řízení pozdě. Jiní kandidáti zase kritizovali náboráře, který přesunul termín pohovoru těsně před jeho začátkem. Ano, i v jejich případě uvedené tvrzení platí. Nebuďte proto jako ti, kteří o sobě nedávají vědět a pokud se na pohovor z jakýchkoli důvodů dostavit nemůžete, zavolejte a vše vysvětlete. A to i tehdy, když jste již na cestě, ale víte, že nestihnete přijít včas. I kdyby to bylo jen pár minut, včasným vysvětlením chráníte vlastní reputaci.
2. Šaty dělají člověka
Nevhodným oděvem může utrpět váš první dojem. Oblečte se proto přiměřeně své pozici. Pokud se hlásíte na pozici obchodníka, který musí vystupovat reprezentativně, džíny asi nebudou ideální volbou. Pokud se však hlásíte na pozici vývojáře do inovativní IT firmy, kde je často méně formální prostředí, působili byste v obleku možná poněkud škrobeně. Napoví popis pracovní pozice, ale také fotografie z firmy. Pokud stále tápete, můžete se zeptat náboráře při prvním telefonátu, jaký oděv je vyhovující.
3. Vsázíte na improvizaci? Vsaďte raději na přípravu
Umění improvizace vyžaduje určité zkušenosti a vhodnou situaci – pracovní pohovor však nemusí být nejlepším místem, kam vyrazit bez předchozí přípravy, třebaže za sebou již několik pohovorů máte. Projděte si tedy ještě jednou požadavky na nabízenou pozici a podívejte se na firemní web. Personalista vám totiž přinejmenším položí otázku „Co víte o naší společnosti?“. Na tu přitom nemusíte odpovídat jen stylem „Vím, že byla založena
6. dubna 1954“. Využijte situaci ve svůj prospěch. Navštívili jste nově otevřenou pobočku ve vašem městě? Vyzkoušeli firemní produkt, který se na trhu objevil nedávno? Přečetli si zajímavosti ze života zakladatele firmy, do které se hlásíte? Můžete se tak blýsknout a později třeba navázat vlastní otázkou, čímž získáte další plusové body.
4. Odpovídejte a ptejte se
Dostala vás některá z otázek do úzkých? Kandidáti se v takovém případě často snaží odvést pozornost k jinému tématu, pozornému posluchači to však neunikne. Odpovídejte proto vždy přesně na to, na co se personalista ptá. Ušetříte tak sobě i jemu zbytečné komplikace. Pokud jste otázce nerozuměli, nebojte se zeptat, není to žádná ostuda. Na závěr pohovoru vás personalista nejspíš vyzve, zda máte i vy nějaké dotazy. V takovém případě můžete navázat na některé z předchozích témat, popř. se ptát na vše, co vás v souvislosti s nabízenou pozicí zajímá. Své otázky také formulujte jasně, aby bylo zřejmě, do které oblasti váš dotaz směřuje.
5. Negativismus nechte za dveřmi
Přijali byste raději někoho, kdo se nadchne pro nové věci, nebo někoho, komu je všechno jedno a na všem hledá jen stinné stránky? Někdy se stane, že kandidáti, kteří zažili neúspěch při předcházejícím pohovoru, přicházejí s výrazem „další pohovor, který nevyjde“. Chápu, že je těžké se v krizové chvíli přinutit myslet na něco pozitivního, přesto platí, že vyhraje ten, kdo vytrvá. Proto se nevzdávejte, třebaže pohovor nejde úplně podle vašich představ. Někdy totiž můžete mít přehnané nároky sami na sebe a navíc nevíte, jak si povedou vaši konkurenti. Snažte se proto chovat profesionálně, na pohovor přece jdete i proto, že chcete změnu, ne? Negativní myšlenky vám na cestě k ní příliš nepomohou. Projevte upřímný zájem a dejte tak personalistovi najevo, že máte o pozici skutečný zájem.
Tolik k nejdůležitějším zásadám, jak k pracovnímu rozhovoru přistoupit. Jejich výčet není zdaleka konečný. Nábor zaměstnanců je vždy specifický a předem jeho průběh zcela odhadnout nemůžete. Dodržíte-li ale několik uvedených tipů, vyhnete se nejednomu nepříjemnému fiasku. Úspěšný pohovor může být i prvním krokem na cestě za vaší novou kariérou, na níž vám přeji mnoho úspěchů.
Začněte se rozvíjet ještě dnes!
Studium MBA vám pomůže zlepšit si své manažerské dovednosti.
Studium BBA vám pomůže naučit se prodávat, vyjednávat, přesvědčovat a ovlivňovat.
Kurz Rekonstrukce identity vám pomůže navrátit sami k sobě, zvládat lépe stres, navazovat zdravé vztahy a naučit se ozdravovat ty nezdravé.