Blíží se Vánoce. Čas, který pro firmy mimo jiné představuje skvělou příležitost, jak se ukázat před svými zaměstnanci v co nejlepším světle. Prémie jsou samozřejmostí a vánoční večírek už je taky tradicí. Ale právě ten se často neshledává s takovým úspěchem, jak zaměstnavatel doufá. A příčin může být hned několik.

Přemýšlejte nad tím, jací jsou lidi, s kterými pracujete

Některé firmy se můžou pochlubit tak dobrou pracovní kulturou, že stačí jen vyřknout slovní spojení „Vánoční večírek“ a všichni už si natěšeně píšou poznámku do diáře. To ale rozhodně není případ velké části firem. Zaměstnanci můžou být jednoduše utahaní, nechce se jim v práci trávit další čas navíc, nebo je jen neláká vidět kolegy, které potkávají dennodenně. Často se jedná o lidi ve středním věku, kteří ve stejné firmě pracují už nějaký ten pátek a vnímají večírek jako každoroční rutinu a povinnost, místo které by možná raději strávili čas s rodinou nebo známými. Je tohle případ právě vašich zaměstnanců? Zkuste se zaměřit na to, jaká je ve firmě momentálně atmosféra, zamyslete se nad naladěním jednotlivých členů a nad tím, co má v jejich životě momentálně prioritu. Pokud na to sami nezvládnete přijít, nejlepší metodou může být anonymní dotazníkové šetření.

Přizvěte na večírek rodiny zaměstnanců

Jedním z řešení, jak vánoční večírek proměnit v nový zážitek, je přizvat také partnery nebo celé rodiny zaměstnanců. Můžete udělat průzkum věku jejich dětí a podle toho pro ně zařídit aktivity. Turnaj v šipkách, virtuální realita nebo minidílna, kde si vyrobí vánoční přáníčka – nemusí jít o nic složitého, program může navíc zajistit najatý animátor. Tenhle krok může zajistit, že zaměstnanců dorazí více, protože nebudou muset řešit problémy s hlídáním. Motivací pro zaměstnance může být právě i to, že děti získají zážitek nebo touha poznat své kolegy i v jiném světle. Přítomnost dětí na akci navíc pravděpodobně sníží i spotřebu alkoholu. K čemu tento typ večírku ale prospěje firmě?

Podpora rodiny prokazatelně zlepšuje vnímání organizace

Že benefity zaměřené na rodiny zaměstnanců zlepšují vnímání firmy, už v roce 2001 potvrdil Tommy Allen ve svém psychologickém výzkumu. Zjistil, že lidé pracující ve firmě, která jejich rodiny podporuje, vykazují větší pracovní spokojenost a silnější závazek k firmě. Ukazuje to totiž na to, že zaměstnavatel si svých zaměstnanců váží jako lidí a chápe důležitost jejich soukromého nepracovního života.

Možná rodinný vánoční večírek nezapadá tak úplně do představ vaší firmy, ale nejde zdaleka o jedinou možnost, jak s rodinou zaměstnanců pracovat. Ve větších firmách v západních zemích získávají na popularitě rodinné zážitkové dny často spojené s charitativním cílem. Možná ale není zpočátku potřeba zacházet tak daleko. Ještě před Vánocemi je tady Mikuláš a rozdání minibalíčků pro děti zaměstnanců určitě není krokem vedle.

Zdroj:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879100917743

Předchozí článekJana Marousková o vlivu studia MBA na její podnikání
Další článekKomunikace: Jak komunikovat smysluplně
Gabriela Ostárková
Vždycky mě zajímalo, jak lidé přemýšlí a jaké myšlenky a pocity se skrývají, za tím, co říkají. Taky mě baví psát, hrát si se slovy a vymýšlet věci. Při bakalářském studiu jsem proto zkombinovala dva zdánlivě nesouvisející obory – psychologii a žurnalistiku a rozhodně nelituji. Momentálně už studuji pouze psychologii a do budoucna bych se chtěla věnovat výběrovým řízením, organizaci teambuildingů nebo třeba HR marketingu. Oblast pracovní psychologie je totiž to, co mě aktuálně nejvíc zajímá. A právě o té píšu články pro Institute of Applied Psychology https://www.psychometry.cz/.

KOMENTOVAT

Prosím vložte poznámku
Prosím, zadejte své jméno a příjmení