Dochází vám nápady, jak využít potenciál Vánoc na pracovišti? Zapojte do dění rodiny zaměstnanců

132

Blíží se Vánoce. Čas, který pro firmy mimo jiné představuje skvělou příležitost, jak se ukázat před svými zaměstnanci v co nejlepším světle. Prémie jsou samozřejmostí a vánoční večírek už je taky tradicí. Ale právě ten se často neshledává s takovým úspěchem, jak zaměstnavatel doufá. A příčin může být hned několik.

Přemýšlejte nad tím, jací jsou lidi, s kterými pracujete

Některé firmy se můžou pochlubit tak dobrou pracovní kulturou, že stačí jen vyřknout slovní spojení „Vánoční večírek“ a všichni už si natěšeně píšou poznámku do diáře. To ale rozhodně není případ velké části firem. Zaměstnanci můžou být jednoduše utahaní, nechce se jim v práci trávit další čas navíc, nebo je jen neláká vidět kolegy, které potkávají dennodenně. Často se jedná o lidi ve středním věku, kteří ve stejné firmě pracují už nějaký ten pátek a vnímají večírek jako každoroční rutinu a povinnost, místo které by možná raději strávili čas s rodinou nebo známými. Je tohle případ právě vašich zaměstnanců? Zkuste se zaměřit na to, jaká je ve firmě momentálně atmosféra, zamyslete se nad naladěním jednotlivých členů a nad tím, co má v jejich životě momentálně prioritu. Pokud na to sami nezvládnete přijít, nejlepší metodou může být anonymní dotazníkové šetření.

Přizvěte na večírek rodiny zaměstnanců

Jedním z řešení, jak vánoční večírek proměnit v nový zážitek, je přizvat také partnery nebo celé rodiny zaměstnanců. Můžete udělat průzkum věku jejich dětí a podle toho pro ně zařídit aktivity. Turnaj v šipkách, virtuální realita nebo minidílna, kde si vyrobí vánoční přáníčka – nemusí jít o nic složitého, program může navíc zajistit najatý animátor. Tenhle krok může zajistit, že zaměstnanců dorazí více, protože nebudou muset řešit problémy s hlídáním. Motivací pro zaměstnance může být právě i to, že děti získají zážitek nebo touha poznat své kolegy i v jiném světle. Přítomnost dětí na akci navíc pravděpodobně sníží i spotřebu alkoholu. K čemu tento typ večírku ale prospěje firmě?

Podpora rodiny prokazatelně zlepšuje vnímání organizace

Že benefity zaměřené na rodiny zaměstnanců zlepšují vnímání firmy, už v roce 2001 potvrdil Tommy Allen ve svém psychologickém výzkumu. Zjistil, že lidé pracující ve firmě, která jejich rodiny podporuje, vykazují větší pracovní spokojenost a silnější závazek k firmě. Ukazuje to totiž na to, že zaměstnavatel si svých zaměstnanců váží jako lidí a chápe důležitost jejich soukromého nepracovního života.

Možná rodinný vánoční večírek nezapadá tak úplně do představ vaší firmy, ale nejde zdaleka o jedinou možnost, jak s rodinou zaměstnanců pracovat. Ve větších firmách v západních zemích získávají na popularitě rodinné zážitkové dny často spojené s charitativním cílem. Možná ale není zpočátku potřeba zacházet tak daleko. Ještě před Vánocemi je tady Mikuláš a rozdání minibalíčků pro děti zaměstnanců určitě není krokem vedle.

Zdroj:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879100917743

Předchozí článekJana Marousková o vlivu studia MBA na její podnikání
Další článekKomunikace: Jak komunikovat smysluplně
Gabriela O.
Vždycky mě zajímalo, jak lidé přemýšlí a jaké myšlenky a pocity se skrývají, za tím, co říkají. Taky mě baví psát, hrát si se slovy a vymýšlet věci. Při bakalářském studiu jsem proto zkombinovala dva zdánlivě nesouvisející obory – psychologii a žurnalistiku a rozhodně nelituji. Momentálně už studuji pouze psychologii a do budoucna bych se chtěla věnovat výběrovým řízením, organizaci teambuildingů nebo třeba HR marketingu. Oblast pracovní psychologie je totiž to, co mě aktuálně nejvíc zajímá. A právě o té píšu články pro Institute of Applied Psychology https://www.psychometry.cz/.