Psychické problémy mohou postihnout každého, a to bez ohledu na věk, nebo prostředí, ve kterém se pohybuje. Nejběžnější duševní nemocí je deprese a úzkost. Tyto nemoci může způsobit také dlouhodobý stres, nespavost, problémy v práci. Jak tedy zaměstnancům ještě více pomoci? V práci trávíme až třetinu života, proto bychom se tam měli cítit dobře.
1. Krok – Komunikace a konzultace
Kvalitou duševního zdraví je nutné se zabývat na úrovni organizace. V nejlepším případě může být v organizaci ustanovena skupina pracovníků, která se bude touto problematikou zabývat. Ve skupině by mělo být zastoupeno jak vedení společnosti, tak i odbory či členové podnikové rady, zaměstnanci, zástupci personálního oddělení a pracovního lékařství.
Jestliže ve firmě bude vytvořen akční plán, je nutné jej komunikovat se všemi zaměstnanci. Pracovníci by se měli podílet na rozhodovacím procesu při jednání o stresu a psychických problémech.
2. Krok – Shromažďování informací
Průzkum s hodnocením rizika může přinést informace, nicméně je nutné je doplnit širším přehledem o podpoře duševního zdraví. V nejlepším případě je možné provést průzkum mezi zaměstnanci, čímž je možné zjistit jejich potřeby a názory na program duševního zdraví.
Možné příznaky psychických potíží jsou nedokončená práce, pokles produktivity, nižší kvalita práce, zvýšená absence způsobená nemocí, zhoršení týmové práce.
3. Krok – Stanovení cílů
K vyhodnocení účinků činnosti je nutné stanovit si cíle. Prvotními cíli může být informovanost o daném programu, porozumění a připojení se k podnikovým aktivitám, vytvoření pocitu pohody.
4. Krok – Zpracování konkrétních plánů a opatření
Zpracování plánů znamená tvorbu jednotlivých kroků, jak dosáhnout vytyčených cílů. Při tvorbě je nutné do procesu zapojit i pracovníky a vycházet vstříc jejich potřebám.
Složky, které by měl zahrnovat plán, jsou informační kampaň, výcvik pracovníků i vedoucích, akce proti šikaně, připravené postupy pomáhající lidem postiženým nějakými duševními problémy.
5. Krok – Realizace příslušných akcí
Realizace plánů by měla probíhat na všech úrovních podniku a měla by být podpořena dostatečnou komunikací. Nutnost je také vytvořit v písemné podobě plán opatření v oblasti duševního zdraví pro celý podnik. Díky tomu pak bude možné vyhodnocovat, jak si ve firmě vedete v průběhu času v celém rozsahu problematiky duševního zdraví.
6. Krok – Hodnocení opatření
Pravidelně by mělo probíhat vyhodnocení účinků činností s cíli, které byly stanoveny. Pokud se objeví odchylky, mělo by být přijato opatření pro nápravu. Hodnocení by se mělo vztahovat na jednoznačně měřitelné cíle, jako je například absence pracovníků.
7. Krok – Zařazení opatření podporující duševní zdraví do celkové politiky organizace
Rozpracovaný plán akcí by se měl stát součástí každodenní praxe v podniku. Věnujte pozornost jakýmkoli signálům stresu, pořádejte pravidelné schůze zaměstnanců, kde se bude hovořit o stresu a psychických problémech. Do cyklů plánování a kontroly zařaďte i plán zlepšení duševního zdraví pracovníků.
Začněte se rozvíjet ještě dnes!
Studium MBA vám pomůže zlepšit si své manažerské dovednosti.
Studium BBA vám pomůže naučit se prodávat, vyjednávat, přesvědčovat a ovlivňovat.
Kurz Rekonstrukce identity vám pomůže navrátit sami k sobě, zvládat lépe stres, navazovat zdravé vztahy a naučit se ozdravovat ty nezdravé.