Že barvy ovlivňují naši náladu a emoce je široce známá věc. Psychologii barev aktivně využívají architekti, malíři, ale také marketingoví pracovníci. S mnoha barvami totiž máme spojené různé asociace, kterých lze účinně využít k prodeji produktu.
Už prostá barva loga společnosti má předat zákazníkům vzkaz o zaměření či hodnotách firmy. Podniky, které se chtějí profilovat jako stabilní a důvěryhodné, například využívají modrou barvu, která údajně také podporuje produktivitu práce. Setkáme se s ní mj. u značek jako Ford, O2 nebo IBM. Naopak značky, které chtějí působit dynamicky a přátelsky, volí teplejší barvy, kupříkladu oranžovou, jako Amazon nebo telefonní operátor Orange. Další z teplých barev, žlutá, se díky své výraznosti využívá ke stržení pozornosti nakupujících, ve spojení se značkou pak značí mladost či optimismus. Najdeme ji například v logu McDonald’s nebo National Geographic.
Fialová, barva spojená s královským majestátem, pak evokuje jistou vznešenost a moudrost značky. Spojována bývá také s kreativitou, proto se s ní můžeme setkat u televizních kanálů jako Spektrum či Hallmark. Společně s růžovou jde také o „ženskou“ barvu, bývá tedy často využívána v kosmetickém průmyslu.
Potěcha nejen pro oko
I když se to může zdát poněkud bláznivé, výzkumy prokazují, že barvy ovlivňují nejen naše vizuální vnímání, ale asociujeme s nimi i pocity z jiných smyslových oblastí, například vnímání chuti.
Všimli jste si například, že pikantní pokrmy nebo pálivé omáčky jsou téměř výlučně prodávány v červených či oranžových baleních? Podobně bývá červená asociována s intenzivní, plnou chutí, například v případě kávy. Růžovou si zase spojujeme s jemností či sladkou chutí, velmi často se proto objevuje v souvislosti s různými cukrovinkami. Zároveň může evokovat také dojem „hebkosti“, proto má své uplatnění například v marketingu dámského prádla nebo kojeneckých potřeb.
Studené barvy jako modrá a zelená si pro změnu asociujeme se svěžestí či chladem (i proto se s nimi setkáme například u mentolových bonbónů nebo sprchových gelů).
Začněte se rozvíjet ještě dnes!
Studium MBA vám pomůže zlepšit si své manažerské dovednosti.
Studium BBA vám pomůže naučit se prodávat, vyjednávat, přesvědčovat a ovlivňovat.
Kurz Rekonstrukce identity vám pomůže navrátit sami k sobě, zvládat lépe stres, navazovat zdravé vztahy a naučit se ozdravovat ty nezdravé.