Barvy: klíč k úspěchu firmy?

0
90

Že barvy ovlivňují naši náladu a emoce je široce známá věc. Psychologii barev aktivně využívají architekti, malíři, ale také marketingoví pracovníci. S mnoha barvami totiž máme spojené různé asociace, kterých lze účinně využít k prodeji produktu.

Už prostá barva loga společnosti má předat zákazníkům vzkaz o zaměření či hodnotách firmy. Podniky, které se chtějí profilovat jako stabilní a důvěryhodné, například využívají modrou barvu, která údajně také podporuje produktivitu práce. Setkáme se s ní mj. u značek jako Ford, O2 nebo IBM. Naopak značky, které chtějí působit dynamicky a přátelsky, volí teplejší barvy, kupříkladu oranžovou, jako Amazon nebo telefonní operátor Orange. Další z teplých barev, žlutá, se díky své výraznosti využívá ke stržení pozornosti nakupujících, ve spojení se značkou pak značí mladost či optimismus. Najdeme ji například v logu McDonald’s nebo National Geographic.

Fialová, barva spojená s královským majestátem, pak evokuje jistou vznešenost a moudrost značky. Spojována bývá také s kreativitou, proto se s ní můžeme setkat u televizních kanálů jako Spektrum či Hallmark. Společně s růžovou jde také o „ženskou“ barvu, bývá tedy často využívána v kosmetickém průmyslu.

Potěcha nejen pro oko

I když se to může zdát poněkud bláznivé, výzkumy prokazují, že barvy ovlivňují nejen naše vizuální vnímání, ale asociujeme s nimi i pocity z jiných smyslových oblastí, například vnímání chuti.

Všimli jste si například, že pikantní pokrmy nebo pálivé omáčky jsou téměř výlučně prodávány v červených či oranžových baleních? Podobně bývá červená asociována s intenzivní, plnou chutí, například v případě kávy. Růžovou si zase spojujeme s jemností či sladkou chutí, velmi často se proto objevuje v souvislosti s různými cukrovinkami. Zároveň může evokovat také dojem „hebkosti“, proto má své uplatnění například v marketingu dámského prádla nebo kojeneckých potřeb.

Studené barvy jako modrá a zelená si pro změnu asociujeme se svěžestí či chladem (i proto se s nimi setkáme například u mentolových bonbónů nebo sprchových gelů).

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.