Harmonogram výběrového řízení

138

Čeká vás ve firmě výběrové řízení a chcete jej vést efektivně? Pak je nutné celý proces pečlivě naplánovat! Na začátku je nutné uvědomit si postup, který zahrnuje personální anamnéza. Jednoduše řečeno byste měli analyzovat nejen životopis a motivační dopis uchazeče, ale dále také výpis z trestního rejstříku, kopie dokladů o dosaženém vzdělání, reference předchozích zaměstnavatelů či kolegů, případně další potřebná osvědčení.

Abyste oslovili ty správné uchazeče, je potřeba sestavit opravdu atraktivní inzerát. Již víme, že více zaujme ten typ inzerátu, kde budou použity otázky. Nejlépe pak ty, které ve vás vyvolaly pocity, emoce či nutnost zamyslet se. Jak správně sestavit takový inzerát si můžete připomenout zde!

Množství přihlášených uchazečů se pak samozřejmě odvíjí od atraktivity poptávané pozice, ale také od míry zaujetí uveřejněným inzerátem. Nejsou to však jediné faktory. Neméně důležitým je také dostupnost pracovníků, kteří na trhu práce existují.

Čím větší budete mít nároky na vašeho nového zaměstnance, a čím budou muset být jeho kompetence odbornější, tím méně uchazečů se vám do výběrového řízení přihlásí. O to více musíte být kreativnější při jejich oslovování.

 

Jednou z možností je také si budoucí zaměstnance vychovat, a to díky trainee programům.  Ve větších společnostech tyto programy fungují již řadu let. Během několikaměsíčního či ročního programu projde pracovník všemi odděleními. Od výroby, přes logistiku, finanční úsek, obchodní až po ty specifické. Jeho práce je neustále sledována a lze vhodně odhalit, ve kterém úseku bude pracovník nejschopnější. To, že má někdo vystudovanou ekonomii ještě neznamená, že ho baví a chce se jí věnovat. Může mít skryté vlohy například pro IT.

Ukázka harmonogramu výběrového řízení

Časový harmonogram závisí na pracovní pozici. Jiné časové rozpětí bude nutné mít pro výběr „pomocného personálu“, jiné pro výběr manažera či obchodníka firmy.

 

  1. Krok – vznikla potřeba po novém pracovníkovi

Zadáváte tedy inzeráty a zveřejňujete volné pozice. Na začátku máte 100 % uchazečů, kteří se přihlásili.

  1. Krok – I. kolo výběrového řízení

Jedná se o administrativní kolo u vás v podniku. Ať už vy, anebo personalisté, musíte analyzovat všechny zaslané životopisy i motivační dopisy. Získáváte o uchazečích co nejvíce informací. Ve výsledku zůstává přibližně 60 % uchazečů.

  1. Krok – II. Kolo výběrového řízení

Uchazeči procházejí odbornými testy, psychodiagnostickými testy nebo dotazníky, které jim předkládáte. Určité procento uchazečů je vyřazeno a zbývá vám jich asi 30 %.

  1. Krok – III. kolo výběrového řízení

Uchazeč se dostaví k pohovoru. K osobnímu kontaktu s personalistou a vedením společnosti se dostane asi 10 % uchazečů. Na vás je rozhodnout, jestli jste mezi nimi našli toho pravého.

  1. Krok – Nový zaměstnanec

V nejlepším případě jste našli svého člověka.

Pokud na konci výběrového řízení nemáte nového zaměstnance, stala se někde chyba. Není dostatek uchazečů? Nemají dostatečnou kvalifikaci? Neoslovili jste ty správné lidi? Nemáte přehnané nároky? Ať už je příčinou cokoli, můžete zefektivnit výběrové řízení rozesláním dotazníku na jejich e-maily. Nezabere uchazečům více než pár minut, a přesto vám vytřídí ty pracovníky, kteří o práci ve skutečnosti nemají žádný zájem. Možná se nudili, možná hledali něco nového. Každopádně o těch, kteří překonají tuto malou překážku, budete mít mnohem více informací.