I introverti můžou vynikat v obchodním jednání – máme pro vás 5 rad

197

Skvělým obchodníkem nemusí být jen člověk extrovertní, i když si to mnoho lidí myslí. Paradoxem bývá, že právě introverti mají řadu předpokladů, díky kterým se stávají výborní vyjednavači. Mezi nejúspěšnějšími obchodníky nenajdete arogantní a bezcitné lidi. Spíše naopak, a to je právě výhoda introvertů.

Introverti jsou typičtí tím, že o všem hodně přemýšlí. Snaží se přijít na potřeby svých klientů, hledají jejich motivaci k nákupu, bývají precizně připraveni. Pokud patříte mezi tuto skupinu lidí, pak rozvíjejte následujících 7 oblastí a buďte nepřekonatelní.

Připomeňte si také článek Jak na úspěšná obchodní jednání a 9 zásad excelentního obchodníka.

 

Začínáme domácím úkolem

Může to znít, jako bychom se vrátili do školy. Nicméně pokud se introverti mají možnost připravit dopředu, pak zazáří. Vyhledejte si relevantní informace a nespoléhejte jen na jeden zdroj. Čím více informací budete mít, tím lépe dopadne celé vyjednávání. Informace a znalosti jsou v dnešní době základem moci.

 

Stanovte si hranice

Lidé introvertně zaměření si dokáží v hlavě představit stovky variant, jak může určitá situace dopadnout. A to nejen obchodní jednání. Vymýšlí krizové scénáře jen proto, aby si dopředu vymysleli, jak budou reagovat a nebyli zaskočeni. Určete si tedy hranici, pod kterou nikdy nepůjdete.

 

Vystupujte sebejistě

Vymysleli jste si scénáře, jak bude obchodní jednání probíhat, ale najednou sedíte s obchodním partnerem a vše je jinak? Nenechte se rozhodit a vystupujte sebevědomě. I váš slovník může ovlivnit to, jak vás druzí vnímají.

Vynechte sousloví jako “Přišlo mi…”, “Mám pocit…”  nebo “Myslel jsem…”. Tyto slovní obraty odvádějí pozornost.

 

Buďte neoblomní, nicméně milí

Stále je ještě u nás v myslích zakódováno, že u obchodního jednání musí být vítěz a poražený. Přitom nejlepší variantou je win-win. Právě, když budou obě strany plně spokojeny.

Abyste tohoto dosáhli, je důležité si uvědomit, že slušnost pracuje v tuto chvíli pro vás. Neoblomnost s ohleduplností funguje nejlépe.

 

Buďte králem ticha

Může to znít hloupě – být při obchodním jednání králem ticha. Ale my vám ukážeme, jak jej využít.

Pokud při obchodním jednání nastane chvilka ticha, ostatní obchodníci se snaží ji vyplnit slovy. Jen aby na obchodního partnera stále hrnuli nějaké informace. Využijte toto ticho a přemýšlejte o odpovědi. Díky správně využité pauze budete působit silně a sebevědomě.