Pozornost, inteligence, osobnost – využijte sílu psychodiagnostiky a zjistěte, jací jsou vaši kandidáti

Má tento kandidát dost schopností? Bude se do naší firmy hodit? Jaký vlastně je? To jsou základní otázky, které si při náboru klade každý personalista. Pročtení životopisů a prozkoumání předchozích zkušeností ale ne vždy stačí k tomu, abychom dostali na tyto otázky potřebné odpovědi. Velkým pomocníkem můžou být standardizované psychologické metody. Ty dokáží měřit spoustu vlastností a schopností od inteligence přes motivaci až po pečlivost či schopnosti vést druhé. Je proto důležité vědět, co přesně chceme o kandidátech zjistit a kdy nám může být psychodiagnostika skutečně užitečná.

Otestuje pozornost, chybovost nebo inteligenci

Dobrým příkladem, jak využít psychologické testování, může být nábor administrativního pracovníka. Jejich úkolem je často pracovat s tabulkami nebo jinou dokumentací. Jde tedy o pozici, kde je snadné udělat chyby z nepozornosti. Existuje naštěstí mnoho testů pozornosti, které vám o člověku řeknou, jak velká je jeho přesnost, chybovost a rychlost. Zkrátka to, jak je kandidát pečlivý a efektivní. Na tomto principu jsou založeny například Bourdonovy škrtací testy.

V personalistice jsou ale zdaleka nejrozšířenější testy inteligence a nikdy není na škodu jich využít. Inteligence je totiž zjednodušeně řečeno obecná schopnost řešit problémy, což se hodí na každé pozici, kde je potřeba kriticky myslet, se učit novým věcem, analyzovat nebo efektivně řešit problémy. Využít lze například Test numerického intelektu NUM2 vyvinutý institutem aplikované psychologie (IAP). Z obecnějších inteligenčních testů pak můžete zjistit, jak je na tom kandidát s inteligencí verbální nebo třeba prostorovou. A to jsou informace, které z životopisu nebo pohovoru jen tak nezjistíte. Výkonové testy jsou taky efektivním způsobem, jak vyselektovat kandidáty již předem. Hodí se však i v případech, že se na pozici hlásí kandidátů málo. Pomůže nám to totiž s rozhodnutím, zda kandidát skutečně stojí za to, abychom ho přijali.

Vyberte kandidáta, který sdílí vaše hodnoty

Není to ale jen výkon, který je pro výběr kandidáta určující. Typicky jsou využívané také osobnostní testy, které se vztahují k pracovnímu prostředí. Komplexní dotazník osobnosti CSMI o kandidátovi prozradí, jestli je spíše svědomitý nebo lehkomyslný, jestli je rád ve vedení nebo se raději podřizuje ostatním. Zaměřuje se taky na komunikaci, kreativitu nebo třeba empatii. Ideální je nechat vyplnit osobnostní test kandidáta již předem. Získáte tak skvělý podklad pro rozhovor a vždy se můžete doptat, jestli na něj dané charakteristiky sedí a jakým způsobem se v jeho životě projevují. Zásadním může být také zjištění, jaké hodnoty jsou pro kandidáta v životě důležité – zda je to zábava, rodina, osobní rozvoj nebo důvěra v úspěch a jestli tyto hodnoty zapadají k hodnotám vaší firmy. Na toto se zaměřuje například metoda s herními prvky také z dílny IAP s názvem Get2KnowMe. Testováním můžete také zjistit, co daného člověka v práci motivuje. Jsou to peníze, dobrý kolektiv nebo spíše prestiž pozice? Budete tedy vědět, jak daného pracovníka motivovat k výkonu. Nejen proto je výhodné provádět diagnostiku i v případě, že se na pozici hlásí málo kandidátů. Informace o zvoleném kandidátovi totiž můžete dobře použít i do budoucna.

Svěřte testování do rukou odborníků

Psychologické testování provádí nejčastěji psychologové nebo dobře vyškolení personalisté. A má to svůj důvod. Odborníci ví, jaké testy použít, jaké jsou jejich kvality a jak správně interpretovat výsledky. Je k tomu totiž potřeba statistických a metodologických znalostí. Psycholog vám dokáže spočítat třeba to, jestli se od sebe statisticky významně liší dva kandidáti, kteří dosáhli v inteligenčním testu skóre 112 a 105. Není to totiž tak jasné, jak se na první pohled může zdát. Výsledkem práce psychologa by pak měla být podrobná zpráva, která vám jasně a srozumitelně sdělí, co díky testování zjistili a doporučí, jak s výsledky správně naložit.

Předchozí článekEmoční výzvy v partnerství aneb Upřímnost nade vše
Další článekJiří Zíka – Co to je hypnóza
Gabriela O.
Vždycky mě zajímalo, jak lidé přemýšlí a jaké myšlenky a pocity se skrývají, za tím, co říkají. Taky mě baví psát, hrát si se slovy a vymýšlet věci. Při bakalářském studiu jsem proto zkombinovala dva zdánlivě nesouvisející obory – psychologii a žurnalistiku a rozhodně nelituji. Momentálně už studuji pouze psychologii a do budoucna bych se chtěla věnovat výběrovým řízením, organizaci teambuildingů nebo třeba HR marketingu. Oblast pracovní psychologie je totiž to, co mě aktuálně nejvíc zajímá. A právě o té píšu články pro Institute of Applied Psychology https://www.psychometry.cz/.

NECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář
Prosím, vložte Vaše jméno
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.