Není vedoucí jako vedoucí. Úspěšnost organizace je zrcadlem kvalitní práce vedoucího. Co dobrý vedoucí potřebuje?

Přístup vedoucího ke svým zaměstnancům výrazně ovlivňuje chod celé organizace. I kdybychom vykonávali práci, která nás naplňuje a baví, tak v případě nepříjemného vedoucího bychom tam zřejmě tak rádi nechodili. Co víc, pravděpodobně bychom uvažovali o změně práce. Jsme lidé a tak přirozeně potřebujeme cítit zájem ostatních. V práci to platí dvojnásobně. Na tom jak vedoucí k zaměstnancům přistupuje, se odrazí i efektivita a úspěšnost celé firmy.

Vedoucí úspěšné firmy musí tedy být někdo, kdo má jisté empatické cítění. To ale není zdaleka všechno. Zajímat se o své zaměstnance, pamatovat si například jejich jména, zeptat se jich jak se mají, by mělo být samozřejmostí. K tomu, aby byl vedoucí přijat a poslouchán zaměstnanci, musí nezbytně vzbuzovat respekt. Abychom mohli vzbuzovat respekt v někom jiném, musíme se nejprve naučit respektovat a vážit si sami sebe. Lidé cítí to, co vychází z nás ze vnitř. S tím zkrátka nic neuděláme a nikoho neošidíme. Být vedoucím neznamená jen vést ostatní, znamená to i vést sám sebe. Stát se opravdu dobrým vedoucím znamená spousty dřiny a to nejen ve vaší organizaci, ale především na vás samotných.

Pojďme se nyní podívat na 5 úrovní leadershipu:

(Anglické slovo leader v češtině znamená vůdce a tahoun. To nám samo o sobě napovídá, že čas vedoucím, kteří jen seděli v kanceláři a pokuřovali cigaretku bez zájmu o všechno, již odzvonilo.)

1. Úroveň: Pozice

Pravděpodobně ta nejhorší úroveň, které byste jako vedoucí mohli dosáhnout. Jedná se o typ vedoucího, kterého zaměstnanci poslouchají jen kvůli jeho pozici ve firmě a on sám na tom faktu staví.

2. Úroveň: Svolení

Vedoucí na této pozici je empatický a usměvavý. Již chce, aby ho lidé poslouchali ne jen proto, že je na vyšší pozici, ale protože sami chtějí. Zkrátka se zajímá o své zaměstnance a buduje přátelské vztahy.

3. Úroveň: Produkce

Pokud se vedoucí dostane na třetí úroveň, již je důvod k oslavě. V téhle fázi zaměstnanci následují svého vedoucího ne jen kvůli dobrým vztahům, ale především kvůli dobrým výsledkům, které s ním dosahují. Když za svou prací vidíme úspěchy je to vždy velmi „nakopávající“.

4. Úroveň: Personální rozvoj

Kromě ovládnutí předchozích úrovní se vedoucí o své zaměstnance začíná zajímat hlouběji. Kromě toho jak se mají, ho zajímá i jejich osobní rozvoj. Je proto inspirativní, vytváří pro své zaměstnance příležitosti, které je obohatí.

5. Úroveň: Vrchol

K dopracování se na poslední úroveň dá trochu zabrat. Už máte v malíku dovednosti všech čtyř úrovní. Kromě toho je ve vás něco speciálního co z vás vyzařuje – přirozený respekt, kteří cítí i lidi mimo váš obor. Nasloucháte své intuici a prohlubujete ji. Jste důvěryhodní a lidé vás mají rádi. Vážíte si sami sebe a vážíte si svých zaměstnanců. Pomáháte ostatním vedoucím dostat se na vyšší úrovně.

Jak jsme si ukázali, stát se dobrým vedoucím není zadarmo a stojí to spousty námahy a úsilí – jako všechno. Ale nezapomínejme na to, že práce na nás samotných je ta nejdůležitější a nejprospěšnější jak pro nás, tak i pro naše okolí. Jaké máte vy zkušenosti se svými vedoucími? Už jste se ocitli v pozici vedoucího? Podělte se s námi, jak jste ke své pozici přistupovali.

Více o úrovních leadershipu si můžete přešíst v knize Johna C. Maxwella – 5 úrovní leadershipu.

KOMENTOVAT

Prosím vložte poznámku
Prosím, zadejte své jméno a příjmení